Rola logistyki w cyfrowej transformacji sprzedaży pojazdów

Detaliczna sprzedaż aut przechodzi obecnie ewolucję. Choć model franczyzowych salonów sprzedaży wciąż dominuje, producenci OEM oraz dealerzy dbają o rozwój wielokanałowych dróg sprzedaży oraz marketingu zarówno dla nowych, jak i używanych pojazdów. Zaczynają pojawiać się salony online, w ofertach widzimy zdalne jazdy próbne, opcje finansowania online, subskrypcje pojazdów, a w końcu bezpośrednią sprzedaż przez Internet. Operatorzy logistyczni mają szansę odegrać kluczową rolę w owej transformacji. Szanse dla dostawców usług logistycznych i widoczne zmiany analizują specjaliści GEFCO, lidera logistyki dla branży motoryzacyjnej w Europie.

W chwili obecnej już duża część procesu związanego z wyszukiwaniem aut przed zakupem odbywa się online. Rośnie zarazem gotowość zarówno konsumentów, jak i dealerów, do przeprowadzenia większości czynności związanych ze sprzedażą pojazdów przez Internet. Jeśli mowa o samochodach używanych i aukcjach, elektroniczny handel, staje się wiodącą preferowaną formą prowadzenia biznesu. Eksperci przewidują, że do 2025 roku światowa sprzedaż pojazdów przez Internet osiągnie 6%- oznacza to wzrost o aż 4% w porównaniu do 2020 roku. Cyfrowa transformacja jest zatem kluczowym obszarem inwestycji dealerów w przeciągu najbliższych 5 lat. Marki elektrycznych samochodów, takich jak Tesla, a także nowi na rynku: Rivian, Nio czy Lynk & Co., mają w planach wykorzystać w pełni potencjał cyfrowych modeli sprzedaży. W podobnym kierunku celują także czołowi producenci OEM- Grupa PSA uruchomiła na przykład e-sprzedaż w Wielkiej Brytanii już w 2017 roku.

Choć transformacja modeli sprzedaży dealerskiej nie wiąże się z całkowitymi zmianami we wszystkich obszarach logistyki pojazdów gotowych, eksperci GEFCO zauważają wiele czynników, które mają szansę wpłynąć na transport, zapasy czy też zarządzanie danymi. Część operatorów logistycznych ograniczy się jedynie do przejęcia fizycznych procesów powiązanych z dostawą, kontrolą i przekazaniem gotowych pojazdów. Widoczna jest jednak możliwość kompleksowego zarządzania o wiele większą liczbą spraw związanych z łańcuchem sprzedaży i usług- od ładowania pojazdów elektrycznych i ich konserwacje, aż po operowanie danymi czy punktami kontaktu z klientem.

Według Amara Sehada, specjalisty GEFCO ds. logistyki pojazdów gotowych, powodem wzrostu sprzedaży pojazdów drogą internetową, jest ułatwianie zakupów samochodów online przez producentów OEM i sprzedawców: „Główni producenci OEM inwestują również w wirtualne platformy rynku wtórnego, a nowe technologie, takie jak okulary 3D z obsługą wirtualnej rzeczywistości, pomagają klientom skonfigurować i łatwo zobaczyć pojazd przed zakupem” – mówi Sehad. „Doświadczenie klienta jest strategiczną częścią sprzedaży online. Ludzie chcieliby kupować lub wynajmować pojazdy tak szybko, jak to możliwe. Z pewnością klienci oczekują takiej samej bezproblemowej obsługi cyfrowej, jaką otrzymują w innych środowiskach e-commerce. Dlaczego by nie dostarczać produktów branży motoryzacyjnej do domu w ciągu 24 godzin od zakupu przez internet?” – dodaje.

Jednym z największych wyzwań procesu wdrażania sprzedaży samochodów drogą internetową jest organizacja jazd próbnych dla potencjalnych klientów. Bez łatwych rozwiązań na przeprowadzenie tej usługi online, zainteresowani klienci będą decydować się na odwiedziny w stacjonarnych punktach sprzedaży, gdzie mogą zostać przekonani do atrakcyjniejszej oferty. Zarządzanie tego typu operacjami jest potencjalnym zadaniem dla operatorów logistycznych, którzy pracują tuż obok sprzedawców detalicznych w stale rozwijających się modelach sprzedaży przez Internet.

Jazdy próbne, dostawy, a także zwroty, będą miały bezpośredni wpływ na procesy logistyczne, w zależności od miejsca przechowywania zasobów i ich transportu do zainteresowanych klientów. Dla wielu producentów OEM i dealerów, opcje jazdy próbnej online są częścią „wirtualnego salonu”, który wykracza poza fizyczną przestrzeń sprzedaży detalicznej. Wymaga ponadto zaawansowanego sprzętu oraz oprogramowania, wykorzystania potencjału wirtualnej rzeczywistości oraz systemów zarządzania kontaktem z klientami.

W celu sprostania postępującej transformacji, wielu operatorów logistycznych już w chwili obecnej decyduje o wdrażaniu cyfrowych usług, które pozwolą na zmiany w procesie zakupu pojazdów. GEFCO wprowadziło nowe rozwiązanie logistyki „ostatniej mili”, która obejmuje dostawę bezdotykową i dostawę jednostkową z możliwością śledzenia całego procesu. Pozwala to dealerom i sprzedawcom samochodów możliwość bezpiecznego przyspieszenia dostaw do klientów, nawet w sytuacji ograniczeń związanych z obostrzeniami w trakcie pandemii.

„Dealerzy opracowali już usługi typu click-and-collect dla pojazdów i części zamiennych. Dzięki temu usługi logistyczne będą stawały się coraz bardziej zindywidualizowane. Jest to oczywiście wyzwanie dla tradycyjnych graczy, ale także ogromna szansa biznesowa dla tych, którzy potrafią się przekształcić, aby sprostać nowym wyzwaniom. Sukces oznacza, że staną się oni kluczowymi dostawcami mobilności jutra. W GEFCO, za pomocą kilku kliknięć, umożliwiamy klientom i dealerom rezerwację transportu samochodu do dowolnego miejsca przeznaczenia z trybem śledzenia dostawy w czasie rzeczywistym. Te same funkcje są dostępne w przypadku naprawy lub serwisowania samochodu” – mówi Emmanuel Arnaud, członek zarządu oraz wiceprezes Grupy GEFCO ds. sprzedaży i marketingu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *