EdukacjaSpołeczeństwo

Co to są umiejętności twarde i miękkie – jak je rozwinąć?

Powszechnie stosuje się podział kompetencji na twarde i miękkie. Jakie są między nimi różnice? 

Czym są kompetencje twarde?

Do kompetencji twardych zaliczany:

  • Wiedza merytoryczna z wybranej dziedziny,
  • Umiejętności, które skupiają się na danym obszarze wiedzy,
  • Umiejętności, które nabywamy do wykonywana swojego zawodu,
  • Umiejętności, które umożliwiają efektywne wykonywanie swojej pracy.

Jest to wiedza merytoryczna w zakresie danej dziedziny. Na przykład prawnik zna przepisy prawne, a lekarz zna anatomię człowieka. Te umiejętności możemy rozwijać jedynie poprzez zagłębianie się w wiedzę z danej dziedziny.

Czym są kompetencje miękkie?

Do kompetencji miękkich zaliczamy:

  • Umiejętności społeczne/interpersonalne,
  • Umiejętności, które są uniwersalne dla każdego człowieka,
  • Umiejętności, które ułatwiają wykonywanie zawodu,
  • Cechy, które umożliwiają pracę z innymi.

Jest to pojęcie niezwykle obszerne. Te umiejętności pomagają efektywnie zarządzać sobą i swoimi zasobami, czyli między innymi motywację, zarządzanie czasem, asertywność, kreatywność itd. Są to również zdolności, które ułatwiają kontakt z innymi, czyli autoprezentacja, perswazja, motywacja zespołu itd. To ważne zwłaszcza dla osób, które zarządzają zespołem. Rozwijanie tych umiejętności pomaga zwiększyć otwartość i komunikatywność. Dzięki nim mamy większą szansę na dobre zatrudnienie. Szkolenia w tym zakresie uczą zarządzana czasem oraz swoimi zasobami w celu efektywnej pracy. 

Dlaczego warto chodzić na szkolenia i rozwijać umiejętności miękkie?

Dzięki szkoleniom możemy nauczyć się komunikacji w zespole oraz wystąpień publicznych. To świetna opcja dla osób nieśmiałych i zamkniętych w sobie. Ponadto możemy efektywniej zarządzać czasem i planować pracę swoją oraz zespołu. Świetną opcją jest też nauka radzenia sobie ze stresem oraz nauka własnych emocji i uczuć. W ofercie firmy Maciołek&Wspólnicy znajdziemy szeroką ofertę rozwoju umiejętności miękkich dostosowaną do różnych potrzeb klientów. Oprócz tych wymienionych istnieje możliwość nauki perswazji, zarządzania rynkiem oraz skutecznej komunikacji. To inwestycja z w samego siebie. 

0 komentarzy do “Co to są umiejętności twarde i miękkie – jak je rozwinąć?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *