Cyfrowa Szkoła doskonałą okazją na wymianę przestarzałego sprzętu

Istotą programu Cyfrowa Szkoła jest wyposażenie szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne – urządzenia elektroniczne zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Jak pokazują badania przeprowadzone przez wydawnictwo edukacyjne Klett i Uniwersytet Łódzki, nauczyciele najczęściej korzystają podczas lekcji z notebooków (74 proc. ankietowanych), jednak nie wszystkie placówki są w nie wyposażone (72,1 proc.). Szkoły samodzielnie zgłaszają się do programu i wybierają sprzęt, który je interesuje.

Jednym z priorytetów pilotażowego programu Cyfrowa Szkoła jest odpowiednie przygotowanie uczniów do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie informatycznym. Powinno odbywać się to dwutorowo – poprzez samodzielne korzystanie przez nich z urządzeń w szkołach oraz przez zwiększenie liczby wykorzystywanych przez nauczycieli multimedialnych pomocy naukowych. Program ma ułatwić szkołom pozyskanie laptopów, rzutników multimedialnych, tablic interaktywnych i innych urządzeń, które uatrakcyjnią i ułatwią naukę. W pilotażowej edycji programu, która trwa od kwietnia 2012 do sierpnia 2013 weźmie udział 380 szkół podstawowych z całej Polski.

Z badania Diagnoza Społeczna 2011 wynika, że w Polsce ponad 80% dzieci w wieku 7-14 lat korzysta z Internetu kilka razy w tygodniu, a co czwarte dziecko w wieku 4-6 lat loguje się do sieci przynajmniej raz w tygodniu. Badania potwierdzają również, że dla najmłodszych komputer i internet są znacznie bardziej interesującym źródłem zdobywania wiedzy i zabawy niż telewizja. To kolejny argument, który powinien skłonić nauczycieli i wychowawców do częstszego korzystania z multimediów podczas prowadzonych przez ciebie lekcji.

Jak pokazują badania wydawnictwa Klett polskie szkoły są wyposażone w sprzęt komputerowy: ponad 92 proc. posiada desktopy, 72,1 proc. laptopy, 88,4 proc. rzutniki multimedialne, a 64,4 proc tablice interaktywne. Głównym problemem jest stan posiadanego sprzętu, który w wielu przypadkach jest mocno przestarzały. Z pewnością wpływa to na poziom wykorzystywania przez pedagogów urządzeń szkolnych – tylko 40 proc. badanych nauczycieli przyznało, że robi to często. Program Cyfrowa Szkoła jest doskonałą okazją do uzupełnienia braków w dostępności nowoczesnych pomocy naukowych w szkołach i wymiany przestarzałych urządzeń na nowsze, sprawniejsze i bardziej funkcjonalne modele.

„Ówczesna szkoła musi nadążyć za technologią, która jest już codziennością. Uczniowie mają stały kontakt z komputerami i Internetem i to szkoła powinna nauczyć ich jak wykorzystać je do ciekawego zdobywania wiedzy, samodzielnego wyszukiwania informacji i kreatywnego myślenia” – mówi Szymon Winciorek, Business Development Manager w ASUS Polska. „ASUS w swojej ofercie posiada bardzo dobre urządzenia zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Stawiamy nacisk na funkcjonalność i niezawodność naszych produktów. Chcemy je jak najlepiej dopasować do grupy docelowej” – dodaje Winciorek.

Szkoły powinny zastanowić się jakich urządzeń potrzebują zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów. Warto skorzystać z rad ekspertów. Zdaniem Szymona Winciorka z ASUSa „Laptop dla nauczyciela powinien być wszechstronnym urządzeniem. Szkoły powinny zwracać uwagę na cenę, jednak nie mogą popadać w skrajności kupując najtańsze dostępne urządzenia, których funkcjonalności są ograniczone. Nauczyciel powinien zostać wyposażony w multimedialny notebook nadający się do profesjonalnych zadań. Ważne, aby posiadał opcje podłączenia go do urządzeń zewnętrznych (odpowiednie złącza: VGA, USB, HDMI lub DisplayPort). Dzięki temu będzie kompatybilny z większością przydatnych podczas lekcji urządzeń (rzutnik, tablica interaktywna, drukarka). Komputer dla ucznia nie musi być aż tak wydajny. Komfortową pracę zapewni u matryca większa niż 12 cali. Bardzo przydatne będą narzędzia multimedialne, takie jak zintegrowana kamera czy mikrofon”.

Ogromny potencjał dydaktyczny mają również tablety. Niestety, wykorzystanie multimedialnych tabliczek w szkołach to jeszcze pieśń przyszłości – badania pokazują, że na wyposażeniu ma je jedynie 2,6 proc. polskich szkół, a korzysta z nich zaledwie 0,9 proc. nauczycieli. Można pokusić się jednak o stwierdzenie, że tablety sprawdzą się jako pomoc dydaktyczna nawet dla młodszych dzieci, np. przedszkolaków. Ich głównym atutem jest prosta, intuicyjna obsługa, którą błyskawicznie pojmą nasze pociechy.

Szkoła powinna kształcić i uczyć dzieci przydatnych w życiu umiejętności. Warto, aby robiła to w ciekawy i nowoczesny sposób. Powinniśmy być świadomi, że nasze pociechy mogą zyskać bardzo wiele na cyfryzacji szkół.

O firmie ASUS:

ASUS jest wiodącą firmą nowej ery cyfrowej, o bogatym portfolio, na które składają się notebooki, netbooki, tablety, płyty główne, karty graficzne, napędy optyczne, stacjonarne komputery osobiste, serwery, rozwiązania bezprzewodowe, telefony komórkowe i urządzenia sieciowe. Kierująca się dążeniem do innowacyjnych rozwiązań i najwyższej jakości produktów, firma ASUS projektuje i wytwarza produkty, które idealnie zaspokajają potrzeby dzisiejszego domu i biura. Firma ASUS zdobyła w 2011 roku 3886 nagród, i to właśnie jej przypisywane jest zrewolucjonizowanie przemysłu komputerowego dzięki komputerom Eee PC™. Firma zatrudnia ponad 11 000 pracowników, w tym światowej klasy zespół badawczo-rozwojowy złożony z 3 100 inżynierów. W 2011 roku dochód firmy wyniósł 11,9 mld dolarów amerykańskich.

PR

 

No votes yet.
Please wait...
prasa24h

Serwis prezentuje informacje wiadomości prasowe. Prezentowane informacje mogą zawierać treści sponsorowane, reklamowe. Zapraszamy do współpracy z naszym portalem prasowym.

0 Comments

No comments!

There are no comments yet, but you can be first to comment this article.

Leave reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *