BiznesGospodarkaPolecamyPolecane wiadomości

78. urodziny ZUS, czyli solenizantowi mogło być przykro

75. urodziny ZUS nie wzbudziły zainteresowania władz państwa, ale zostały odnotowane przez media. Z kolei 78. rocznica powołania ZUSu nie wzbudziła już niemal żadnego zainteresowania mediów. Kilka artykułów w Internecie wygenerowało kilkadziesiąt komentarzy internautów z czego „rychłej śmierci życzę jubilatowi” należy do delikatniejszych. Instytut Monitorowania Mediów w ramach projektu Kompas Social Media z okazji 78. urodzin ZUSu przyjrzał się popularności tej instytucji w internecie.

W ciągu 24 dni października o ZUSie napisano w internecie 10,9 tyś. razy. W okresie styczeń – wrzesień publikacji było prawie 96 tyś. O urodzinach ZUSu napisano kilka razy: na podstronach internetowego wydania Gazety Wyborczej – wyborcza.pl czy wyborcza.biz, w portalu nysa24.pl, wykop.pl i czytaj.info. Na Facebooku odnotowano dwa posty rocznicowe, w tym jeden stanowiący udostępnienie artykułu przez Gazetę Wyborczą.

ZUS na co dzień

Trudno zliczyć, w jak wielu kontekstach pojawia się ta instytucja: zasiłki, renty, emerytury, zaświadczenia z ZUS potrzebne w bankach, urzędach, do prowadzenia własnej działalności… Z opinii internautów wynika, że niewiele jest spraw, które można w Polsce załatwić oraz form działalności, w których można sobie poradzić bez takiego czy innego papierka z tej instytucji. Sporo znaleźć można postów wyrażających niechęć lub wątpliwości wobec kontaktów z ZUSem. Często pisze się obawach przed utratą zasiłków czy rent oraz o obawie przed zmaganiami z ZUSem, która powstrzymuje potencjalnych przedsiębiorców. W analizowanych materiałach tylko z października ponad 1,3 tys. razy pojawił się temat L4 – nieraz w kontekście zwolnień chorobowych, w których zasadność internauci wątpią i sugerują dokładniejsze kontrole ZUS.

i od święta

„Urodziny ZUS” stały się inspiracją dla czytelników internetowego wydania Gazety Wyborczej – pod artykułem na ten temat pojawiło się 60 komentarzy. A niech no tylko ktos sprobuje zaspiewac „sto lat”… – groźnie stwierdza jeden z internautów w konwencji urodzinowej. Zyczenia urodzinowe dla was oszusci, zlodzieje i szachraje – komentuje inny czytelnik i nie jest w tym odosobniony: Żeby go szlag trafił. Największa mafijna piramida finansowa dbająca jedynie o urzędników. Oprócz życzeń pod adresem ZUSu znaleźć można w komentarzach dyskusję na temat pracowników tej instytucji: pewna internautka informuje, że pracuje w ZUSie od lat, przedstawia swoje zarobki, w celu okazania, że wbrew nienawistnym opiniom nie są one wysokie, jednak jej post wywołał negatywny odzew. Na korzyść dla ZUSu wypada porównania z OFE, przeprowadzone przez jednego z forowiczów: ZUS to jedna z najbardziej uczciwych instytucji. Nigdy nie obiecywała emerytury na Bermudach, jej prezes zarabia niezbyt dużo, pracownicy również. Przeciwieństwem są OFE. Obiecywały bardzo dużo – och emerytura na Bermudach to standard, prezesi zarabiają koszmarnie dużo i pracownicy również. A wyniki OFE??? Złe, chociaż są takie, które mają i bardzo złe.

Kontaktów z ZUSem życzymy nieprzyjaciołom

Internauci odrobinę sobie przeczą, życząc ZUSowi śmierci, a jednocześnie nieprzyjaciołom – ZUSu. Najchętniej wiedzieliby okrutne efekty działalności tej instytucji u nieuczciwych pracodawców, współpracowników na przedłużających się i podejrzanych zwolnieniach. „ZUS powinien się zainteresować’ w wielu komentarzach wygląda jak najgroźniejsza klątwa. Tym ciekawszy w tym kontekście wydaje się fakt, że to „ucieleśnienie zła” miewa tak uczłowieczające dni jak urodziny.

Zobacz pozostałe raporty również na stronie IMM.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

Autor:

Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.

O raporcie:

Analizę wykonano na podstawie 106 725 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w których pojawiło się słowo „ZUS”. Raport obejmuje materiały od 1 stycznia do 25 października 2012 r.

O Kompasie Social Media:

Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.

O IMM:

Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza klientom kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Rozwój potrzeb na rynku monitorowania mediów spowodował, że od 2003 roku IMM uruchomił dziewiętnaście ośrodków lokalnych w największych miastach Polski, dzięki czemu stało się możliwe pozyskiwanie informacji z gazet regionalnych już w dniu ich wydania. Od początku 2010 roku IMM oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). IMM publikuje szereg ogólnodostępnych raportów, w tym „Najbardziej Opiniotwórcze Media” – cykliczny ranking najczęściej cytowanych mediów, a także regularne badania polskiego dyskursu internetowego w ramach projektu Kompas Social Media.

PR

LA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *