InneMotoryzacja

Światła do przyczepki – o należy pamiętać?

Możliwość korzystania z przyczepki samochodowej to komfort i niezależność. Jednak, kto chce się cieszyć z tego dobrodziejstwa w sposób odpowiedzialny, ten powinien zadbać o właściwe oświetlenie swojego zestawu. Przestrzeganie przepisów pozwoli zachować bezpieczeństwo, a ponadto zabezpieczy przed mandatem w razie kontroli drogowej. Jednym słowem – same korzyści.

Światła do przyczepki – jakie są obowiązkowe? Wymagania, jakie musi spełniać każdy pojazd, poruszający się po drogach na terenie Polski zostały zapisane w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury (z 31 grudnia 2002 r.). Na liście obowiązkowych świateł dla każdej przyczepy znajdują się:

  • kierunkowskazy – lewy i prawy,
  • światła awaryjne,
  • światła hamowania, czyli światła „stop”,
  • światło przeciwmgłowe tylne,
  • oświetlenie tablicy rejestracyjnej,
  • lampy pozycyjne tylne,
  • odblaski boczne,
  • odblaski tylne trójkątne,
  • odblask przedni.

Oświetlenie przyczep towarowych

W przypadku przyczep towarowych o większej szerokości, wzrasta liczba wymaganego oświetlenia. I tak na przykład przyczepa powyżej 1,6 m szerokości musi mieć dodatkowo przednie światła pozycyjne, a przyczepa powyżej 2,1 m szerokości dodatkowo światła obrysowe przednie i tylne. W przypadku przyczep o długości przekraczającej wraz z dyszlem 6 metrów konieczne są także światła pozycyjne boczne. Warto zauważyć, że dla przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 750 kg, a także przyczep ciężarowych zarejestrowanych po 01 sierpnia 2009 roku wymagane się także świateł cofania, a przy DMC powyżej 3,5 tony i szerokość ponad 2,1m wymaga się także oznakowania odblaskowego i konturowego tylnego, a przy DMC większej niż 3,5 tony i długości ponad 6 metrów (dotyczy tylko pojazdów zarejestrowanych po 10 października 2009 roku) wymagane jest jeszcze odblaskowe oznakowanie konturowe boczne.

Czytaj – Dlaczego żarówki LED to najlepsze rozwiązanie oświetleniowe na rynku?

Warto również wiedzieć, że w przypadku przyczep z dyszlem i naczep o długości przekraczającej 10 metrów lub DMC powyżej 10 ton, wymagane jest dodatkowo wyposażenie w tablice wyróżniające: odblaskowe żółte z fluorescencyjnym czerwonym obwodem. Ten ostatni obowiązek nie obejmuje jednak przyczep holowanych przez ciągniki rolnicze, leśne i pojazdy wolnobieżne. W ich przypadku konieczna jest trójkątna tablica wyróżniająca.

Szeroki wybór lamp do przyczep na https://zemot.com.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *