Ile jajek można zjeść w ciągu tygodnia?

piramida zdrowego zywienia i normalTo pytanie i wiele innych dotyczących odżywiania zadaje sobie dość dużo osób, szczególnie podczas przerw w pracy lubimy „pogadać” o zdrowym odżywianiu.

Zdrowe odżywianie, czyli co?
Praktycznie każdy z nas spotkał się z tak zwaną Piramidą Zdrowego Odżywiania, ale czy umiejętnie potrafiliśmy odczytać te najważniejsze piętra pokarmowe i to, które produkty powinniśmy spożywać w dużej ilości, a które w małej?

Dla wyjaśnienia tematu posłużymy się Piramidą przygotowaną przez Instytut Żywności i Żywienie.

– Jak widać  w podstawie Piramidy, czyli  na dole zlokalizowano produkty zbożowe, których głównym składnikiem są węglowodany złożone. W prawidłowym żywieniu te węglowodany powinny dostarczać ponad 50%  kalorii. Najlepsze będą zatem produkty z mąk razowych, ze względu na większą zawartość błonnika, witaminy B1 i składników mineralnych. Tych produktów nie może zabraknąć z naszej diecie.
– Powyżej podstawy na drugim i trzecim piętrze umieszczono warzywa i owoce, których spożycie powinno być duże, wynoszące około 700 gramów dziennie. Zalecane jest spożywanie więcej warzyw niż owoców. Te produkty są bardzo dobrym źródłem witamin, składników mineralnych, naturalnych przeciwutleniaczy i błonnika. Spójrzmy dokładnie ile te dwa piętra zajmują miejsca w całej Piramidzie – to zdecydowanie największy obszar, a zatem wyraźna wskazówka dla nas, że te produkty są bardzo istotne w żywieniu.
– Kolejne piętro produktów to mleko i jego przetwory. Te produkty są trudnym do zastąpienia źródłem wapnia, dostarczają także dużo białka i witaminy B2. W diecie ludzi dorosłych preferowane są produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu.
– Powyżej produktów mlecznych występują produkty, których główną cechą jest duża zawartość białka. Preferowanym produktem są tu ryby i nasiona roślin strączkowych. Mięso drobiowe uważane jest za zdrowsze niż wieprzowe lub wołowe.
– Na samej górze w wierzchołku Piramidy zlokalizowano tłuszcze, przedstawiając olej jako tłuszcz o najwyższych walorach zdrowotnych. Oleje zawierają dużo niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, koniecznych dla utrzymania równowagi biologicznej organizmu.

Teraz każdy z nas powinien stworzyć swoją własną Piramidę, by przez moment zastanowić się nad tym, co i ile tak naprawdę zjadamy, a czego w ogóle nie wprowadzamy w stały jadłospis. Dzięki temu będziemy wiedzieć, jak zmodyfikować swój własny sposób odżywiania. Zainteresowanych tematem najczęściej popełnianych błędów żywieniowych odsyłamy do artykułu „Temat odżywiania numerem jeden w najróżniejszych firmach.”

M-S-M

Grafika: Piramida Zdrowego Żywienia – Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie.

prasa24h

Serwis prezentuje informacje wiadomości prasowe. Zapraszamy do współpracy z naszym portalem prasowym.

0 Comments

No comments!

There are no comments yet, but you can be first to comment this article.

Leave reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 
This site is protected by Comment SPAM Wiper.