Czym się różnią poszczególne klasy samochodów?

Kiedy rozmawiamy z osobami, które interesują się samochodami bądź czytamy czasopisma skupione na motoryzacji, często słyszymy na przykład, że jakieś auto ma wysokie osiągi jak na przedstawiciela swojej klasy. Albo że w danym segmencie trudno o znalezienie samochodu, który posiadałby lepszy współczynnik jakości do ceny. Oznacza to, że auta osobowe są w jakiś sposób skategoryzowane, przyporządkowane do pewnych grup, z których każda charakteryzuje się czymś innym.

 

Rodzaje klasyfikacji

Na samym początku należy zwrócić uwagę, z jaką klasyfikacją mamy do  czynienia – dwie najpopularniejsze to amerykańska i europejska. Według klasyfikacji amerykańskiej samochody są najczęściej uszeregowane według swojej wartości, to cena decyduje o tym, do jakiej klasy można przyporządkować konkretny model. W klasyfikacji europejskiej, na której skupimy się w większym stopniu, decydujący okazuje się gabaryt. To czy mamy do czynienia z małym, kompaktowym pojazdem do jazdy miejskiej, czy może np. z samochodem terenowym, decyduje o tym, do jakiego segmentu należeć będzie konkretne auto.

Podstawowy podział klas

Klasa A – bardzo kompaktowe auta o niewielkiej pojemności, najczęściej z nadwoziem typu hatchback. Cechuje je ekonomiczna praca, a skromny gabaryt sprawia, że są popularne w kategorii aut miejskich.

Klasa B – odrobinę większe pojazdy, ale o podobnym zastosowaniu. Jeżeli nie jest to hatchback, to mamy do czynienia z nadwoziem typu sedan lub kombi. Posiadają bardziej przestronne wnętrze i są lepiej wyposażone. Głównie wykorzystywane do jazdy po mieście, ale pozwalają wypuszczać się też w dalsze trasy.

Klasa C – samochody z tego segmentu zaczynają już funkcjonować jako auta rodzinne. Nadal są stosunkowo niewielkie, ale ich wnętrze jest zdecydowanie bardziej obszerne, co sprawia, że komfortowo może nimi podróżować nawet piątka osób.

Klasa D – typowo rodzinne auta. Stawiają na dużą wygodę podróżowania, niezależnie od długości trasy. Dysponują sporą przestrzenią na bagaż. Modele z tego segmentu to przedstawiciele średniej klasy premium, dlatego ich wyposażenie jest też wyraźnie lepsze.

Klasa E – samochody z jeszcze lepszym wyposażeniem, zdecydowanie bardziej luksusowe. Mają też większe osiągi i pojemność silnika. Częsty wybór wśród managerów i dyrektorów firm, chociaż sprawdzają się też jako auta rodzinne o podwyższonym standardzie.

Klasa F – są to limuzyny o głównie biznesowym przeznaczeniu. Zapewniają wysoki standard podróży. Modele tej klasy mają najpotężniejsze silniki i korzystają z najnowszych nowinek technologicznych. Bardzo dobra jakość wykończenia i bogate wyposażenie.

Klasa G – auta sportowe o niskim zawieszeniu i potężnym silniku. Agresywny design, futurystyczne kształty. Nie jest to najwygodniejszy wybór jako auto rodzinne, ze względu na przeważnie ograniczoną liczbę siedzeń i skromną przestrzeń bagażową. Dla kierowców ceniących sobie przede wszystkim przyjemność z jazdy.

Klasa H – samochody ze składanym dachem; kabriolety.

Klasa I – SUV-y i samochody terenowe przeznaczone do jazdy w bardziej wymagającym, pozbawionym dróg terenie. Mocne silniki i solidne zawieszenie.

Klasa K – samochody z nadwoziem furgonowym, vany i minivany. Pomieszczą nawet więcej niż pięć osób i sporo bagażu (np. sprzęt sportowy wszystkich pasażerów).

 

Wynajem samochodów różnych klas

Jeżeli szukamy samochodu na wynajem, znajomość różnych klas (ich słabych i mocnych stron) z pewnością ułatwi nam wybór konkretnego pojazdu. Na rynku istnieje sporo wypożyczalni samochodowych, np. Flex To Go, gdzie znajdziemy auto odpowiednie do naszych potrzeb. Po więcej informacji warto zajrzeć na stronę internetową firmy: www.flextogo.com.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *