HobbyPolecamyPolecane wiadomościRozrywkaTurystyka

Spoty reklamowe na księżycu? – ruszają przygotowania do Mapp Fest 2015 w Tychach

Rośnie grupa zapaleńców i zawodowych grafików, entuzjastów mappingu – w Polsce jest ich już kilkuset. W Tychach ruszyły przygotowania do jednego z pierwszych w Polsce festiwalu mappingu 3D. Do konkursu zgłaszać mogą się amatorzy i zawodowcy, entuzjaści mappingu z całej Europy.

Technologia mappingu 3D polega na wyświetlaniu obrazów, filmów na powierzchniach np. budynków z wykorzystaniem ich architektury. Coraz częściej pojawiają się również próby stosowania mappingu dla przedmiotów w ruchu. Takie projekcje choć wymagają dosłownie nano-precyzji to coraz częściej znajdują komercyjne zastosowanie w reklamie.
Mapping przyciąga coraz większe tłumy entuzjastów szukających doznań wizualnych. Festiwale mappingu odbywają się regularnie od wielu lat, przyciągają tłumy ludzi. Największy z nich w Genewie. W Polsce tyski mappfest odbywa się już od 4 lat.

Konkurs rozpoczęty
Na stronie festiwalu Mapp Fest 2015 dostępna jest już maska obiektu historycznej Słodowni na terenie Browaru Obywatelskiego w Tychach niezbędna do tworzenia grafik i filmów na powierzchni budynku. W konkursie mogą wziąć udział wszystkie osoby, które potrafią tworzyć animacje. W tym roku organizatorzy spodziewają się prac uczestników z całej Europy. Nagrodą główną w konkursie jest 5 tys. złotych, prestiż i promocja. Szczegóły konkursu dostępne są na stronie http://festiwalmappingu.pl/.
Organizatorami Festiwalu są MCK Tychy, Tyska Fundacja Promocji Kultury i Turystyki „Browar Obywatelski” oraz grupa Chodzioto.

Czy mapping to sztuka, nowy zawód, kierunek studiów?
Ze względu na swoje komercyjne zastosowanie ta dziedzina sztuki i technologii rozwija się bardzo dynamicznie – przekonuje Marcin Żwaka, artysta oraz główny technik multimedialny w Mokwa Visual.
– Już teraz mapping wykorzystywany jest podczas dużych imprez plenerowych, w czasie koncertów, a także sztuk teatralnych jako scenografia 3D – mówi Marcin Żwaka.
Co ciekawe w Polsce nie ma jeszcze kierunku studiów dedykowanemu mappingowi. Jego elementy przewijają się np. na ASP, ale aby rozwinąć swoje umiejętności trzeba uczyć się samodzielnie. Najwięcej samouków pochodzi z młodych środowisk artystycznych skupionych wokół nowych technologii audiowizualnych. Wizualizacje tworzone na żywo, tzw. VJ’ing, stale wykorzystywany jest podczas dyskotek w klubach w całej Polsce. Wśród ofert pracy nie znajdziemy jednak ogłoszeń dla specjalistów ds. mappingu.
– Wiąże się to głównie z tym, że cała trudność w przygotowaniu mappingu polega na tzw. tworzeniu maski budynków lub innych przedmiotów, a następnie dostosowaniu animacji do tej maski – tłumaczy specjalista z Mokwa Visual – Z tego względu twórcy mappingu to przede wszystkim motion designerzy oraz technicy av – wyjaśnia Marcin Żwaka.
Tzw. tworzenie geometrii (maski, matrycy), czyli tworzenie mapy przedmiotów stanowi tajemnicę twórców mappingów. Każdy z nich ma swoje własne sposoby i ciekawostki w tym zakresie.
Samo wyświetlanie nie różni się znacząco od projekcji filmów na płaskim ekranie. Potrzebny jest oczywiście projektor o odpowiedniej mocy i soczewce, ale to nie są urządzenia z kosmosu.
Najmocniejsze sztuczne źródło światła na świecie w tej chwili znajduje się w Las Vegas – Luxor Sky Beam. Składa się z 39 potężnych lamp ksenonowych, które wymagają 315.000 watów prądu. Strumień światła widziany jest nawet z odległości 443 km z pokładu samolotów lecących na wysokości 10 km nad ziemią. Co ciekawe instalacja ta działa nieprzerwanie już od 1993 roku.

Czy wyświetlanie reklam na księżycu jest możliwe?
– Hipotetycznie taka projekcja byłaby możliwa z pokładu satelity umieszczonego na orbicie księżyca. Potrzebna byłaby maska powierzchni księżyca, wykonana na podstawie np. zdjęć N.A.S.A., olbrzymi obiektyw, oraz niezwykle mocne źródło prądu i światła.
Mimo że dzisiaj brzmi to nierealnie, może grupa reklamodawców „księżycowej agencji reklamowej” skłonna byłaby sfinansować taki projekt i zapewnić sobie oglądalność reklam na poziomie dosłownie globalnym, w dodatku bez potrzeby dostępu widzów do Internetu, czy telewizji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *