Żelazo – dlaczego należy dbać o jego poziom w organizmie?

Żelazo jest jednym z ważniejszych mikroelementów w naszym organizmie. Znajduje się w hemoglobinie, której głównym zadaniem jest transport tlenu do komórek i tkanek. Zapobiega powstawaniu anemii. Rozwija nasz organizm, dając mu impuls do wzrostu. Pobudza szpik kostny do produkcji czerwonych krwinek.

Gdzie znaleźć żelazo?

Ten minerał występuje w produktach zwierzęcych i roślinnych, jednak znacznie lepiej wchłania się żelazo dostarczane z mięsem. Organizm człowieka przyswaja jedynie 10% żelaza, które znajduje się w pokarmach. Przyswajalność minerału można zwiększyć poprzez łączenie jej z witaminą C, dlatego też najlepiej spożywać pokarmy zawierające żelazo z pokarmami, w których jest duża zawartość witaminy C. Najwięcej żelaza znajdziemy w: czerwonym mięsie, drobiu, wątróbce, jajach, orzechach, zielonych warzywach, roślinach strączkowych i suszonych owocach.

Objawy niedoboru żelaza

Brak tego minerału jest spowodowany źle skomponowaną dietą, a skutki niedoboru żelaza mogą przynieść wiele przykrych dolegliwości. Najczęściej obniżoną wartość tego minerału w organizmie mają sportowcy, wegetarianie i osoby na intensywnej diecie.

Brak żelaza w organizmie prowadzi do anemii, a wczesny niedobór jest trudny do rozpoznania, ze względu na podobieństwo objawów do wielu innych zaburzeń.

  • trudności z koncentracją
  • bóle głowy
  • brak apetytu
  • uczucie zmęczenia i senność
  • depresyjny nastrój
  • łamliwość paznokci i włosów
  • bladość i pogorszenie wyglądu skóry

Przy znacznym niedoborze żelaza pojawiają się dodatkowe objawy.

  • duszności przy niewielkim wysiłku
  • kołatania serca
  • brak sił
  • zwiększona podatność na stres

Do stwierdzenia niedoboru żelaza w organizmie zazwyczaj wystarczy badanie krwi. Morfologię należy wykonać rano, ze względu na znaczną zmianę w ciągu dnia stężenia tego minerału. To badanie określi ilość czerwonych i białych krwinek, oraz płytek krwi. Co jest najważniejsze przy badaniu poziomu żelaza.

Leczenie niedoboru żelaza

Niedobór żelaza prowadzi do niedokrwistości. W przypadku mężczyzn i kobiet, które już nie miesiączkują należy stwierdzić czy utrata krwi nie jest spowodowana na przykłada uszkodzeniem przewodu pokarmowego. Przy leczeniu niedoboru zazwyczaj wystarczające są środki przyjmowane doustnie. Przy wyborze tabletek należy zwrócić uwagę na stężenie żelaza w jednej tabletce. Codzienna dawka powinna wynosić 150-200 mg żelaza. Różne produkty na rynku mają różne stężenia, dlatego ważne w tym przypadku jest czytanie ulotki i dostosowanie się do dawkowania leku. Tabletki powinny być przyjmowane na czczo ponieważ niektóre produkty znacznie ograniczają wchłanianie tego mikroelementu w organizmie. Jeśli pacjent stosuje się do zaleceń lekarza, leczenie powinno przynieść oczekiwane efekty po około miesiącu. W sytuacji, w której pacjent z różnych powodów nie może przyjmować leków doustnie stosuje się leczenie dożylne. W przypadku bardzo zaawansowanej niedokrwistości z powodu niedoboru żelaza stosuje się przetoczenia koncentratu czerwonych krwinek.

Niedobór żelaza w swojej początkowej fazie nie jest trudny do wyleczenia, zazwyczaj wystarczy kilka tabletek. Jednak lekceważone objawy mogą prowadzić do długotrwałych i niebezpiecznych chorób, które w znaczny sposób zagrażają naszemu zdrowiu.

Jakub Zadwozny
Artykuł został przygotowany na podstawie www.i-apteka.pl/pol_m_witaminy-i-mineraly_preparat.

prasa24h

Serwis prezentuje informacje wiadomości prasowe. Zapraszamy do współpracy z naszym portalem prasowym.

0 Comments

No comments!

There are no comments yet, but you can be first to comment this article.

Leave reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 
This site is protected by Comment SPAM Wiper.