InneKomputeryŚwiat technologii

Jak wybrać firmę w Internecie? Poradnik

Zdarzyło ci się, że chciałeś wybrać firmę lub usługę w Internecie, ale opinie na jej temat były tak skrajnie różne, że ostatecznie nie wiedziałeś, co jest prawdą? Na co zwracać uwagę przy wyborze firmy – radzi ekspert programu Trusted Trader, Dawid Urbańczyk.
Pozornie sprawa jest prosta – uruchamiamy komputer i prosimy o pomoc dra Google, czyli wpisujemy w wyszukiwarce nazwę firmy, produktu, usługi, która nas interesuje. To, co zobaczymy na samej górze, jest najbardziej godne uwagi… Ale czy na pewno?

Z badań agencji Cone.inc wynika, że aż 89 proc. osób wierzy w wyniki wyszukiwarki Google, tak naprawdę jednak nie mamy do czynienia z mechanizmem, który wskazuje wyniki w obiektywny sposób. Od końca lat 90., kiedy powstała wyszukiwarka, specjaliści marketingu internetowego opracowali wyrafinowane sposoby pozycjonowania wybranych przez nich haseł, czyli sprawiania, że pojawiają się one na najwyższych miejscach listy wyszukań. Zatem „najwyżej pozycjonowana” nazwa/firma od dawna już nie znaczy to samo co „najlepsza” w danej dziedzinie.
Szczególnie trudno jest to ocenić na swoim podwórku.

– Dlatego kiedy szukamy informacji o firmie, usłudze czy produkcie, najczęściej kierujemy się opiniami, na jakie natrafiamy na różnego rodzaju forach. Z badań, które niedawno przeprowadziliśmy, wynika, że to najważniejszy czynnik wpływający na decyzję! Praktycznie wszyscy internauci sprawdzają takie opinie. Problem w tym, że bardzo często nie mają one nic wspólnego z obiektywnością – mówi Dawid Urbańczyk, ekspert programu Trusted Trader. Coraz częściej mówi się wręcz o kryzysie zaufania do opinii zamieszczanych w Internecie.

Problem ten rośnie z roku na rok, wraz ze zwiększaniem się liczby osób korzystających z Internetu. A ta liczba w Polsce stale rośnie. Według szacunków dziennika „Rzeczpospolita” w tym roku w naszym kraju tylko tabletów sprzeda się ponad 2 mln, o 700 tysięcy więcej niż w roku 2013. Wzrosnąć ma także sprzedaż smartfonów – z 5,3 mln do ok. 6,5 mln sztuk.

Po czym zatem możemy poznać, że firma, o której czytamy w Internecie, jest wiarygodna? Oto kilka porad eksperta Trusted Trader.

Internetowy przewodnik w 8 punktach

1. Opinie – oceniając firmę po opiniach zamieszczonych w sieci, musisz pamiętać o dwóch rzeczach: po pierwsze, w tzw. ludzkiej naturze leży to, że chętniej krytykujemy, niż chwalimy. Powinniśmy zatem brać na to poprawkę, gdy znajdujemy w sieci negatywne opinie. Dodatkowo jeśli są one skrajnie napastliwe, podobne do siebie lub na podobne natknęliśmy się w różnych miejscach – może to być robota konkurencji. Z drugiej strony – warto też krytycznie przyglądać się superentuzjastycznym opiniom, bo także one mogą być sfabrykowane. Zawsze powinniśmy też przyjrzeć się profilowi osoby, która umieściła dany wpis. Jeśli użytkownik został usunięty z forum, co często się zdarza, jego opinia nie ma żadnej wartości. Jeżeli jest to profil o małej liczbie postów, sprawdźmy inne wypowiedzi tej osoby – łatwo to zrobić, klikając w nazwę użytkownika. Jeżeli ta osoba komentuje wyłącznie firmy, najpewniej jest to ukryta konkurencja albo profesjonalista od „wybielania”.

2. Wygląd strony internetowej. Może to oczywiste, ale czasem o tym zapominamy. Jakość strony internetowej firmy to także informacja dla nas – klientów – czy firma uważa, że jesteśmy dla niej ważni. Strona WWW jest więc nie tylko wizytówką przedsiębiorstwa wskazującą na jego charakter i wartości, ale także ręką wyciągniętą w kierunku klienta. Im bardziej witryna jest estetyczna i przyjazna, tym lepiej świadczy o firmie. Profesjonalna strona internetowa firmy powinna oczywiście nie tylko dobrze wyglądać, ale też zawierać odpowiednie dane: adres, numer telefonu – najlepiej, jeśli jest to numer stacjonarny, numery NIP, KRS, informację o organizacjach gospodarczych, do których należy. Ważne jest także podanie informacji o roku założenia firmy.

 3. Sprawdź, czy strona jest zabezpieczona protokołem SSL. Wiele firm stawia na bezpieczeństwo i zabezpiecza SSL całe strony internetowe. Nawet firma Google zaczyna mówić o wzroście znaczenia bezpieczeństwa w Internecie. Nie musisz wpadać w skrajność. Specjaliści od bezpieczeństwa danych osobowych podkreślają, że SSL powinny być zawsze zabezpieczone wszelkiego typu formularze, w których przesyłamy dane osobowe, oraz formularze płatności.

4. Przyjrzyj się certyfikatom,którymi chwali się firma. To, że je ma, nie musi jeszcze świadczyć o wysokiej jakości jej towarów lub usług. Ważne jest, co stoi za tymi dokumentami – czy wydały je znane, wiarygodne instytucje, czy są to tylko świadectwa wykupienia udziału w programach i konkursach? Co tak naprawdę certyfikują? Wiele firm w Polsce często zapomina o tym i nie chwali się na stronie szkoleniami i certyfikatami (np. rzemieślniczym czy mistrzowskim), które potwierdzają ich fachowość. Z drugiej strony – brak certyfikatów wcale nie musi dyskwalifikować. – W trakcie rozmów z firmami przystępującymi do naszego programu niejednokrotnie spotkałem się ze świetnie funkcjonującymi przedsiębiorstwami, które po prostu nie zabiegają o żadne certyfikaty. Ich brak wcale nie musi świadczyć o firmie negatywnie – mówi Dawid Urbańczyk. – Co więcej, nasze badania wykazały, że Polacy nie przywiązują specjalnej wagi do certyfikatów potwierdzających wiarygodność finansową. Fakt, że firma nie figuruje w jakimś prywatnym rejestrze długów, tak naprawdę niewiele wnosi – uważa Dawid Urbańczyk. Jego zdaniem o wiele ważniejsze są świadectwa izb rzemieślniczych i handlowych czy organizacji pozarządowych.

 5. Płać tylko kartą. W przypadku sklepu internetowego bardzo ważny jest fakt, czy posiada on opcję płatności za pomocą kart Visa i MasterCard, a nie tylko przelewu internetowego. Karty Visa i MasterCard oferują usługę „charge back”, która gwarantuje zwrot pieniędzy, jeśli nie zostaną spełnione warunki transakcji.

6. Nie tylko Internet! Pamiętaj, że każda informacja zamieszczona w Internecie jest informacją w jakiś sposób wykreowaną. Tak naprawdę liczy się przecież to, jak firma funkcjonuje w realnym, a nie tylko wirtualnym świecie! Sprawdź, jak długo firma funkcjonuje na rynku – jeśli działa od wielu lat, to fakt ten jest istotną informacją. Świadczy o tym, że radzi sobie ona na rynku, a więc jest wiarygodna.

7. Pierwszy kontakt. Powiedzenie, że „nie możesz drugi raz zrobić pierwszego wrażenia”, sprawdza się także w biznesie. Pierwszy realny kontakt z firmą jest bardzo ważny. Jeśli czekasz tydzień na odpowiedź na swój mail, jeśli przy pierwszej rozmowie telefonicznej czujesz się jak intruz, który zakłóca komuś spokój, albo po prostu nikt nie odbiera telefonu od ciebie, mimo że dzwonisz na numer podany na stronie – daruj sobie! W Polsce działa dziś ponad 2 mln firm, na pewno znajdziesz inną! Nie chcesz przecież w przyszłości znaleźć się w sytuacji, kiedy np. związany umową z tą firmą będziesz czekać na towar, który nie pojawił się w terminie, i dalej nikt nie będzie odbierał telefonu. Być może w pozostałych obszarach funkcjonuje ona bez zarzutu, ale zazwyczaj nie masz ochoty zadawać sobie dodatkowego trudu, żeby to sprawdzić. – Osobny rozdział to oczywiście obsługa klienta. Jeśli sprzedawca w sklepie lub przedstawiciel firmy nie jest uprzejmy, to nie pomoże fakt, że jej właściciel jest świetnym człowiekiem. To firma ma dbać o klienta, a nie odwrotnie – mówi ekspert Trusted Trader. Jak powiedział Sam Walton: „Jest tylko jeden szef -– klient. On może zwolnić każdego w firmie, od prezesa w dół – po prostu wydając swoje pieniądze gdzie indziej”.

8. Pierwsza reklamacja. Prawdziwym testem firmy może być pierwsza reklamacja, z którą się do niej udamy. Jeśli zamiast pretensji i suchego formularza do wypełnienia przywita nas miły uśmiech sprzedawcy i otwartość ze strony firmy – z pewnością będziemy pewniej czuć się podczas kolejnych zakupów.

 

***
Trusted Trader to program działający na zasadzie partnerstwa z przedsiębiorstwami z sektora MŚP. Pierwszym krajem, w którym rozpoczął działalność, była Wielka Brytania (w 2008 roku), a obecnie funkcjonuje już pod kilkoma nazwami we Francji, Hiszpanii, Kanadzie, USA, Niemczech. Dziś Trusted Trader łączy na terenie tych krajów tysiące regionalnych firm. Np. w samym powiecie Derby (Wielka Brytania) w programie uczestniczy dziś 1300 przedsiębiorstw. Celem programu jest zwiększenie zaufania konsumentów i promowanie dobrych praktyk w ramach lokalnego biznesu oraz ochrony klientów przed nieuczciwymi firmami i pośrednikami. Program ma pomagać konsumentom w podejmowaniu bardziej świadomego wyboru podczas poszukiwania firm.

Więcej o programie na stronie: www.trustedtrader.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *