JAK OŻYWIĆ PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE

Jak wynika z raportu zespołu Investment Suport, w 2011 r. podmioty publiczne zamieściły zaledwie 42 ogłoszenia o planowanych projektach. Co więcej – ogłoszeń było mniej niż w 2010 r. – Warto się zastanowić nad przyczynami małej popularności partnerstwa publiczno-prywatnego – komentują eksperci Pracodawców RP.  

Słabość partnerstwa publiczno-prywatnego jest w Polsce ewidentna. Warto bowiem zwrócić uwagę, że przedstawione w raporcie dane dotyczą ogłoszonych, a nie rzeczywiście realizowanych projektów. W 2011 r. podpisano tylko 11 umów, a łącznie, w ciągu trzech lat obowiązywania ustawy, zawarto ich zaledwie 27.

Jak zwiększyć popularność partnerstwa publiczno-prywatnego? Szansą może być szykowana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zmiana przepisów ustawy o PPP. – Nowelizacja ma uporządkować zasady stosowania prawa zamówień publicznych i ustawy o koncesji oraz uregulować kwestię wstępowania podmiotów finansujących w miejsce partnera prywatnego – przypominają eksperci Pracodawców RP podkreślając jednocześnie, że konieczne jest jednoznaczne określenie, iż procedury przewidziane w ustawie koncesyjnej oraz w PZP mają zastosowanie wyłącznie do etapu wyboru partnera prywatnego, a nie do etapu realizacji projektu. – W ten sposób wyeliminuje się takie problemy, jak np. konieczność zmiany trybu wyboru partnera prywatnego w sytuacji, gdy w trakcie postępowania zmieniły się zasady jego wynagradzania – mówią eksperci Pracodawców RP

Wśród przyczyn małej popularności PPP wymienia się też m.in. zasady zaliczania zobowiązań z tytułu tych umów do długu publicznego. – Przedsiębiorcy tłumaczą nikłe zainteresowanie projektami PPP brakiem zrozumienia zasad funkcjonowania rynku przez podmioty publiczne. Skarżą się na trudne negocjacje z urzędnikami, którzy nie są przygotowani do stosowania tej formuły – mówią eksperci Pracodawców RP przypominając jednocześnie, że ostatnio podejmowane są próby spopularyzowania inwestycji w tej formule (wydano m.in. specjalny poradnik dla samorządów w którym przedstawiono, jak krok po kroku przejść przez kolejne etapy procedury).

Zmiany, które będą sprzyjać swobodzie umów i możliwości indywidualnego dostosowywania warunków, mogą przyczynić się do zwiększenia zainteresowania formułą PPP wśród partnerów publicznych i prywatnych – mówią eksperci Pracodawców RP podkreślając, że partnerstwo publiczno-prywatne jest często jedyną możliwością formą sfinansowania dużych i bardzo kosztownych inwestycji.

***

Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej reprezentują ponad 7,5 tys. firm, zatrudniających 4 mln pracowników.

Organizacja, która powstała w listopadzie 1989 roku, działa w obszarach związanych z rozwojem przedsiębiorczości, wzrostem gospodarczym kraju i kwestiami społecznymi, w tym dotyczącymi ubezpieczeń społecznych, rynku i prawa pracy. Pracodawcy RP podejmują inicjatywy na rzecz przedsiębiorczości, innowacyjności, wykorzystaniu nauki dla potrzeb gospodarki, a także w obszarze stanowienia prawa. Są obecni w pracach Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.

Od marca 2009 r. w ramach organizacji działa Centrum Monitoringu Legislacji – pierwsze w Polsce forum pozwalające śledzić proces legislacyjny oraz umożliwiające przedsiębiorcom wpływ na kształt i jakość stanowionego prawa (www.cml.pracodawcyrp.pl).

Organizacja jest członkiem Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (organu doradczego instytucji Unii Europejskiej).

Prezydentem Pracodawców RP jest dr Andrzej Malinowski.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *