Najbardziej opiniotwórcze media lipca: taśmy, które ruszyły lawinę

W połowie lipca Puls Biznesu ujawnił zapis rozmowy szefa kółek rolniczych Władysława Serafina z byłym prezesem Agencji Rynku Rolnego Władysławem Łukasikiem. Efektem afery jest dymisja ministra rolnictwa Marka Sawickiego, zmiana układu sił w PSL oraz powszechne medialne śledztwo w innych spółkach, w których mogło dojść do nadużyć. Publikacja z Pulsu Biznesu miała w lipcu największy medialny oddźwięk i wywołała najżywszą dyskusję w mediach tradycyjnych. Inne media odwołały się do informacji, komentowały i relacjonowały doniesienia z PB ponad 800 razy, co dało Pulsowi Biznesu pierwsze miejsce w rankingu najczęściej cytowanych mediów – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. Na drugim miejscu znalazła się Gazeta Wyborcza, na trzecim – Rzeczpospolita.

Szczegóły lipcowego raportu:

Tematyka

Taśmy, znajomości, kolesiostwo, stanowiska obsadzane według klucza partyjnego – zjawiska te zdominowały lipcowe media, spychając w cień Igrzyska Olimpijskie, wybory władz PZPN oraz rozważania, czy EURO 2012 było sukcesem czy porażką. W pierwszej 15-tce, choć na końcu zestawienia, pojawiła się sprawa Kuby Wojewódzkiego i Michała Figurskiego oraz ich niefortunnego dialogu w Radiu Eska, powróciła też sprawa Smoleńska – głównie w kontekście budowy pomników.

Prasa

Wśród najczęściej cytowanych przekazów prasowych na pierwszej pozycji znalazły się publikacje z Pulsu Biznesu, na drugim miejscu Gazeta Wyborcza, na trzecim Rzeczpospolita.

Tematem powołań na publikacje z Pulsu Biznesu były głównie sprawy związane z aferą taśmową PSL, podobnie wyglądała tematyka publikacji przywoływanych przez inne media za Gazetą Wyborczą. GW zbadała m.in. listę działaczy PO i członków ich rodzin zatrudnionych w różnych instytucjach. Zdecydowana większość publikacji lipcowych dotyczyła kwestii zatrudniania pracowników, zwłaszcza wysokiego szczebla, według klucza partyjnego lub na bazie pokrewieństwa czy znajomości.

Mały wyłom w powyższej tendencji stanowią najczęściej przywoływane artykuły Rzeczpospolitej: cytowane były głównie rankingi przygotowane przez tę gazetę , m.in. zestawienie najlepiej ocenianych samorządów.

Najczęściej cytowane tygodniki to: Newsweek, Polityka i Wprost. Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media, był magazyn Forbes.

Telewizja

Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPinfo. TVN24 pozycję lidera zawdzięcza materiałom na tematy sportowe lub ze sportem powiązane, jak sprawa rosyjskich kibiców zatrzymanych w Warszawie podczas EURO 2012. TVN cytowany był z kolei najczęściej w kontekście spraw lokalnych, takich jak prowokacja dziennikarki tej stacji, która zatrudniła się w smażalni ryb.

Radio

Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia Radia ZET. Powrót na pierwszą pozycję umożliwił sport: często przywoływane przez inne media były komentarze padające na antenie tej stacji w związku z EURO 2012 czy Igrzyskami Olimpijskimi. Na drugim miejscu znalazło się radio RMF FM– za tą radiostacją przytaczano wypowiedzi na temat fali bankructw biur podróży. Podium najczęściej cytowanych radiostacji lipca zamyka TOK FM.

Portale internetowe

Pierwsza piątka najczęściej cytowanych portali internetowych to: sportowefakty.pl, onet.pl, gazeta.pl, tvn24.pl oraz money.pl.

W lipcu na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych znalazły się sportowefakty.pl. Popularność portalowi zapewniły Igrzyska Olimpijskie, ale też wcześniejsze rozgrywki siatkarskie i żużlowe.

Media ekonomiczne
Najczęściej powoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, a telewizją – TVN CNBC.

Media regionalne

W lipcu najczęściej cytowanym medium regionalnym była Polska Głos Wielkopolski. Na gazetę powoływano się między innymi w kontekście zdarzeń lokalnych. Kolejne miejsca zajęły Dziennik Polski i Dziennik Wschodni.

Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

wielkopolskie

Polska Głos Wielkopolski

23

małopolskie

Dziennik Polski

11

lubelskie

Dziennik Wschodni

7

śląskie

Polska Dziennik Zachodni

6

pomorskie

Polska Dziennik Bałtycki

3

łódzkie

Polska Dziennik Łódzki/Dziennik Łódzki

2

mazowieckie

Życie Warszawy

2

warmińsko-mazurskie

Gazeta Olsztyńska

2

zachodniopomorskie

Głos Koszaliński

2

dolnośląskie

Gazeta Wyborcza Wrocław/Polska Gazeta Wrocławska

1

kujawsko – pomorskie

Express Bydgoski

1

lubuskie

Gazeta Lubuska

1

podlaskie

Tygodnik Grajewski

1

świętokrzyskie

Echo Dnia

1

opolskie

podkarpackie

 

Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

pomorskie

Radio Gdańsk

6

małopolskie

Radio Kraków

5

lubuskie

Radio Gorzów

3

wielkopolskie

Radio Merkury

3

kujawsko-pomorskie

TVP Bydgoszcz

3

dolnośląskie

Radio Wrocław

2

zachodniopomorskie

Radio Szczecin

2

warmińsko-mazurskie

TVP Olsztyn

2

mazowieckie

Dami TV

1

podkarpackie

TVP Rzeszów

1

podlaskie

TVP Białystok

1

śląskie

Telewizja Katowice

1

lubelskie

łódzkie

świętokrzyskie

opolskie


Zobacz cały raport na stronie IMM.

Analizę przeprowadzono na podstawie 5 214 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 lipca 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.

W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.

źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *