BiznesGospodarkaInnePraca

Postaw na komfort pracowników w biurze

Coraz więcej czasu spędzamy w pracy, jest to kilka, a nawet kilkanaście godzin dziennie. Dlatego każdy pracodawca powinien pamiętać o tym, że wraz z poczuciem komfortu swoich podwładnych wzrasta także ich wydajność, a co za tym idzie zyski finansowe. Warto już teraz zadbać o jak najlepsze i funkcjonalne wyposażenie biur. Przedstawimy kilka pomysłów na to, jak to zrobić.

 

Prawidłowa organizacja stanowiska pracy w biurze

Żeby zadbać o jak najlepszy komfort pracowników w biurze musimy na początku zapoznać się ze słowem ergonomia. Co ono oznacza? Jest to nic innego jak nauka o pracy. Termin ten wymyślił w XIX wieku polski przyrodnik prof. Wojciech Jastrzębowski. Jako pierwszy zaczął mówić o tym jak istotną kwestią jest dostosowanie warunków pracy do możliwości psychofizycznych człowieka.

Nie liczy się tylko i wyłącznie estetyczne wnętrze. Koniecznie zadbać trzeba o to, aby jak najbardziej zwiększyć wygodę pracy każdej zatrudnionej przez nas osoby. Zarówno ze względu na jej dobre samopoczucie jak i zdrowie. Zminimalizuje to wystąpienie problemów z kręgosłupem, oczami, nadgarstkami czy stawami.

Na szczęście część takich udogodnień gwarantują pracownikom przepisy BHP jednak dobrze, jak każdy pracodawca, sam zadba o stworzenie jak najlepszych stanowisk pracy. W szczególności, że świadomość społeczeństwa, co do zagrożeń chorobami zawodowymi, jest coraz wyższa. Dużo osób starających się o pracę zaczyna zwracać uwagę na to jakie standardy pracy panują u jego przyszłego pracodawcy.

Jak zwiększyć komfort pracowników w biurze?

Jedną z najważniejszych rzeczy jakie musimy zapewnić pracownikom to cisza i poczucie prywatności. Nie jest to łatwe zadanie gdyż coraz więcej biur aranżowanych jest na te typu open space. Otwarta przestrzeń, jak wynika z badań, jest przyczyną spadku zarówno komfortu (o 32 proc.) jak i efektywności zatrudnionych (nawet o 15 proc.) w porównaniu z biurami zamkniętymi. Ale nawet taką przestrzeń jesteśmy w stanie oddzielić, dzięki specjalnym przegrodom tapicerowanym lub z płyty.

Ważną rolę odgrywa także dobór odpowiednich mebli i ich ustawienie według zasad ergonomii. Czyli krzesło i biurko powinny mieć taką wysokość, aby ręce w czasie pisania na klawiaturze tworzyły kąt prosty pomiędzy ramieniem i przedramieniem. Duży wybór biurek do biur znajdziemy na stronie producenta: https://wuteh.com.pl/produkt-kategoria/biurka/. Jeśli chodzi o monitor, najlepiej żeby był on ustawiony w odległości 60 – 70 cm od twarzy. Fotel powinien znajdować się na takiej wysokości, żeby pracownik dotykał nogami do podłogi. Nie powinien on być także ustawiony tyłem do drzwi ponieważ może to osłabić poczucie jego bezpieczeństwa.

Odpowiednia ilość przestrzeni przypadająca na pracownika jest także bardzo istotna. Według przepisów Kodeksu pracy, każdy powinien dysponować przestrzenią nie mniejszą niż 13 m² , w tym 2 m² wolnej podłogi. Warto postawić także na dobre oświetlenie. Jeżeli nie ma dostatecznego dostępu do światła naturalnego to natężenie tego sztucznego nie powinno być mniejsze niż 500 luksów. Dla odpowiedniego komfortu pracowników w biurze trzeba także zadbać o temperaturę, minimalna, określona przez Kodeks pracy to nie mniejsza niż 18 °C. Z badań wynika, że bardzo korzystne dla dobrego samopoczucia jest wyposażenie pomieszczeń biurowych w rośliny doniczkowe.

Komfort pracowników w biurze to podstawa. Dzięki niemu wykonywanie obowiązków zawodowych będzie znacznie przyjemniejsze i mniej szkodliwe dla zdrowia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *