BiznesFinanse i ekonomiaKomputeryPokaz slajdówPolecamyPolecane wiadomościPracaSpołeczeństwoŚwiat technologii

Ile tak naprawdę kosztują systemy CRM dla firm? Od czego zależy ostateczna cena?

Ile trzeba zapłacić za wdrożenie porządnego i wydajnego systemu informatycznego CRM? Odpowiedź na to pytanie jest stosunkowo problematyczne i nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. Końcowy koszt zależy od bardzo wielu czynników. Razem ze specjalistami z firmy edrone, producenta pierwszego systemu CRM dla e-commerce, odpowiemy na pytanie – jak wybrać najlepszy CRM do firmy i nie przepłacić?

Główne czynniki wpływające na cenę

CRM potrafi zautomatyzować marketing! Taki program do zarządzania klientami świetnie sprawdzi się zarówno w małej, jak i w większej firmie. Zastanówmy się dziś jednak, ile przyjdzie nam za niego zapłacić. Głównymi czynnikami, które wpływają na cenę wdrożenia są:

  • wielkość firmy;
  • branża, w której działa;
  • indywidualne potrzebny pracowników;
  • rodzaj systemu;
  • sposób licencjonowania;
  • dodatkowe usługi, oferowane przy wdrożeniu

Zaawansowanie systemu

Najważniejszym czynnikiem, który wpływa na końcowy koszt systemu jest jego zaawansowanie. Oczywiście nie jest to żadną tajemnicą i nie będzie tutaj zaskoczenia – czym bardziej złożony CRM, tym droższy.

Systemy wyspecjalizowane w jednej, konkretnej dziedzinie, będą zazwyczaj sporo tańsze w implementacji niż rozbudowane narzędzie ERP. Jednak i tutaj nie jest to takie proste. Koszt wdrożenia kilku wyspecjalizowanych systemów CRM może okazać się z perspektywy długoterminowej droższy niż jeden rozbudowany system. Tutaj warto więc myśleć przyszłościowo i brać pod uwagę wszystkie rozwiązania.

Customer relationship management concept man selecting CRM

Dostosowanie systemu

Jeżeli nie zleciliśmy firmie zaprojektowania i wdrożenia autorskiego systemu, zapewne zdecydujemy się na gotowy system CRM. Jednak gotowe rozwiązania mają to do siebie, że będzie trzeba je jeszcze odpowiednio skonfigurować i dostosować do potrzeb przedsiębiorstwa. To dodatkowo zwiększa koszty. Wysokość opłat zależy od stawek firmy wdrożeniowej, stopnia skomplikowania zlecenia i czasu, który będzie potrzebny na realizację. Cena może wahać się od kilkuset złotych, do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Koszty licencyjne

Na koszty wdrożenia systemu wpływa również forma licencjonowania oprogramowania. Firmy wdrożeniowe decydują się na kilka typów licencji. Najczęściej możemy spotkać się z:

  • licencją od jednego użytkownika – opłata jest pobierana od jednego użytkownika i jest często tańsza od opłaty jednorazowej. Tym bardziej, że cena często maleje wraz z liczbą pracowników;
  • licencją od produktu – opłata pobierana za produkt. To wygodny sposób, ponieważ płacimy jedynie raz za system. W tym przypadku jednorazowa opłata może być o wiele wyższa niż opłata licencyjna za jednego użytkownika;
  • licencją łączoną – połączenie dwóch powyższych licencji. W konsekwencji płacimy zarówno za produkt, jak i za jednego użytkownika;
  • licencją za pakiety – opłata polega na tym, że wykupujemy dany pakiet, z którego możemy korzystać w danym miejscu. Limity często dotyczą ilości miejsca na serwerze lub obsłużonych adresów e-mail. Wyższe pakiety mogą mieć też inne funkcje;
  • brakiem opłat licencyjnych – kiedy mamy do czynienie z darmowym systemem typu

Open Source. Z takiego systemu możemy korzystać za darmo, jednak należy liczyć się z tym, że jego możliwości bywają ograniczone.

Która forma płatności jest najlepsza? Tutaj też wiele zależy od charakteru naszej firmy. Może się wydawać, że najlepsze rozwiązanie to darmowe rozwiązanie, jednak to opcja tylko dla początkujących. Darmowe systemy mają to do siebie, że są ograniczone, nie posiadają wsparcia oraz nie można ich dostosować do własnych potrzeb. A jak wygląda kwestia płatnych licencji?

Licencja od jednego pracownika to lepsze rozwiązanie w mniejszym przedsiębiorstwie. Wtedy mamy pewność, że płacimy jedynie za wykorzystany produkt. Z drugiej jednak strony, coraz więcej firm daje korzystnie zniżki. Rozwiązaniem wartym uwagi jest licencja pakietowa, która jest najczęściej abonamentem miesięcznym. W tym modelu sami decydujemy, który pakiet chcemy opłacić.

Firma edrone, która oferuje platformę CRM dla e-commerce, daje 14 dni darmowych testów, kiedy można sprawdzić, czy dany pakiet na pewno nam odpowiada.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *