Mokate eksport nabiera rozpędu

W pierwszym kwartale tego roku Mokate odnotowało znaczący wzrost eksportu wyrobów gotowych, półproduktów dla przemysłu spożywczego oraz produktów do maszyn vendingowych. Spółki Mokate utrzymując wysoki poziom sprzedaży na rynkach europejskich, w poszukiwaniu nowych odbiorców skoncentrowały swoje działania na rynkach azjatyckich i afrykańskich. Dynamicznie rozwija się sprzedaż do RPA, Algierii i państw Afryki Równikowej.

– Polska żywność ma korzystną relację pomiędzy ceną, a jakością – w konsekwencji mamy szansę na zwiększenie naszego eksportu. Niewątpliwym atutem pozostaje też umiejętność elastycznego reagowania na potrzeby klientów i oczekiwania konsumentów – wyjaśnia Adam Mokrysz, z zarządu Mokate Sp. z o.o.

Z danych GUS wynika, że w pierwszym kwartale tego roku eksport wyniósł 33,6 mld euro i był wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku o 1,3%. W czasach globalnego kryzysu to bardzo dobry wynik. Przypomnijmy, że w 2011 polskie firmy r. sprzedała produkty rolno-spożywcze za ponad 15 mld euro. W tym według ekspertów eksport przekroczy 16 mld euro. Chociaż spółka nie ujawnia szczegółowych danych, to jednak zapewnia – że osiągnęła wynik lepszy niż wynika zdanych GUS.

Blisko 80 proc. eksportu artykułów rolno-spożywczych trafia na wymagający wspólny europejski rynek.

– Ale ten udział systematycznie maleje. Niemcy są i długo jeszcze pozostaną naszym najważniejszym partnerem handlowym, ale już na kolejnych miejscach w rankingu możliwe są przetasowania. Ważne, aby obserwować, analizować i umiejętnie wykorzystywać możliwości, jakie na różnych rynkach pojawiają się dla różnych produktów. W efekcie, chociaż daleki jestem od podawania konkretnych lokalizacji w kilku kolejnych krajach, z kwartału na kwartał sprzedajemy nie tylko więcej, ale coraz szerszą grupę produktów – podkreśla A. Mokrysz. – Rozwijanie eksportu to nieustanne rozwiązywanie równań z licznymi zmiennymi. Popatrzymy na Afrykę. Nie ulega wątpliwości, że sprzedając na ten kontynent musimy brać pod uwagę różne ryzyka, ale przecież ryzykami można zarządzać – zwłaszcza w sytuacji, gdy perspektywy rozwoju są wprost nieograniczone – zakończył Adam Mokrysz.

Najważniejsze atuty grupy Mokate to bardzo nowoczesny poziom wytwarzania. Wszystkie trzy centra produkcyjno-logistyczne w Ustroniu, Żorach i pod Pragą czeską, są  znakomicie wyposażone i w dodatku stale rozbudowywane. Rynek zaopatrywany z tych centrów, to blisko 100 milionów konsumentów.

– Droga do międzynarodowej pozycji była tylko jedna. Należało inwestować w najnowsze technologie i powiększać potencjał produkcyjny. Budowaliśmy, więc przyczółki w krajach ościennych, zaczynając od Czech, które ze względów logistycznych były naturalnym terenem ekspansji. Przyczółki rychło zamieniły się w samodzielne przedsiębiorstwa i w tej chwili aż 5 firm z naszej grupy działa poza granicami.

Siłę czerpiemy z doświadczenia, wieloletniej tradycji w prowadzeniu rodzinnego biznesu i doborowych pracowników. Przez ostatnich dwadzieścia lat staliśmy się mocną polską grupą, skupiającą przedsiębiorstwa zlokalizowane w wielu krajach. To pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość – podkreśla Teresa Mokrysz, założycielka i współwłaścicielka grupy Mokate.

Rok 2011 grupa Mokate zakończyła, jako lider rynku kaw ziarnistych, wice lider na rynku czekolad do picia i miksów kawowych. Mokate Cappuccino od 20 lat pozostaje absolutnym liderem w tej kategorii. Podobnie na rynku herbat, gdzie z sięgającymi łącznie 20% udziałami w rynku herbat, jest jednym z jego liderów. Z silną pozycją na rynku herbat popularnych i systematycznie rozbudowywaną pozycją na rynku herbat Premium.

Grupę Mokate tworzy 9 firm. Łączne zatrudnienie w grupie przekracza 1 600 osób. Od ponad 10 lat dynamika eksportu przekracza kilkanaście procent rocznie. Głównymi produktami sprzedawanymi za granicę pozostają kawy, herbaty i surowce dla przemysłu spożywczego oraz produkty do maszyn vendingowych.

W 2011 roku udział eksportu w przychodach ogółem, które wyniosły ponad 600 milionów złotych – to 63%. Wśród wyrobów gotowych w eksporcie najlepiej sprzedają się Mokate Cappuccino, Mokate Latte i herbaty.

prasa24h

Serwis prezentuje informacje wiadomości prasowe. Prezentowane informacje mogą zawierać treści sponsorowane, reklamowe. Zapraszamy do współpracy z naszym portalem prasowym.

0 Comments

No comments!

There are no comments yet, but you can be first to comment this article.

Leave reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by Comment SPAM Wiper.