Portret polskiego pozycjonera 2015 – raport

SeoStation, jeden z czołowych systemów do sprawdzania pozycji w wyszukiwarce Google
w Polsce, stworzył raport: „
Portret polskiego pozycjonera 2015”. Zestawienie powstało
na podstawie ankiety skierowanej do osób zajmujących się SEO.

W ankiecie wzięło udział prawie 350 przedstawicieli rodzimej branży SEO – z różnych województw, w różnym wieku i ze zróżnicowanym doświadczeniem. Na podstawie ich wypowiedzi stworzony został raport, który stanowi swoisty portret polskiego pozycjonera 2015.

Dane demograficzne

Statystyki wskazują, że największa grupa polskich pozycjonerów pochodzi z Mazowsza. Stanowią oni trochę ponad18% wszystkich ankietowanych. Na drugiej pozycji uplasowali się SEO-wcy
ze Śląska (15,6%). Najmniej licznie grono pozycjonerów zamieszkuje województwo świętokrzyskie (0,3%) oraz województwo opolskie (1,2%).
Z danych wynika, iż działania w zakresie SEO to przede wszystkim domena mężczyzn. Podczas gdy panowie stanowią mocną grupę 88%, tak zaledwie 12% osób związanych z branżą to kobiety.
Dominują głównie osoby młode, tj. w wieku pomiędzy 25-34 rokiem życia, stanowiąc prawie 65% badanych pozycjonerów. Najmniej liczna grupa to osoby powyżej 64 lat (0,6%) oraz w przedziale 55-64 lata (1,2%). Taki wynik nie powinien jednak dziwić, ponieważ świat internetu to głównie świat młodych ludzi.

Forma zatrudnienia i zajmowane stanowisko

Analizując odpowiedzi respondentów, wyłania się obraz polskiego pozycjonera jako właściciela firmy. Aż 45,3% specjalistów z badanej branży prowadzi własną działalność. Sporą grupę tworzą także osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę – stanowią one nieco ponad 36% ogółu. Wśród pozycjonerów pojawiają się i freelancerzy – jest ich średnio 11%. Najmniej osób pracuje częściowo na etacie, stanowiąc mniej niż 1% osób działających w branży SEO.

Zgodnie z odpowiedziami, aż 40% osób wskazuje na siebie jako właściciela, jeśli chodzi
o zajmowane stanowisko. Specjaliści w tej branży stanowią 19% ogółu – to nieco więcej niż starszych specjalistów (13%) i młodszych specjalistów (8,5%). Najmniej liczną grupą SEO-wców są osoby zajmujące dyrektorskie stanowisko (3,5%).

Biorąc pod uwagę płeć i formę zatrudnienia oraz zajmowane stanowisko wyłania się ciekawy portret kobiety pozycjonerki. Większość pań w branży zdecydowała się na własną działalność.
Na drugim miejscu uplasowały się kobiety pracujące na stanowisku specjalisty ds. SEO.

Wykształcenie i doświadczenie

Wśród polskich pozycjonerów przeważają osoby z wykształceniem wyższym – głównie
na kierunkach związanych z marketingiem i IT (38%). Natomiast osób z wykształceniem wyższym, ale nie kierunkowym oraz wykształceniem średnim jest odpowiednio 30% i 31%. Najmniej liczna grupa to osoby z wykształceniem podstawowym stanowiąca zaledwie 1% ogółu.

W branży SEO liczy się jednak przede wszystkim doświadczenie, które przekłada się na efekty prowadzonych działań. Specjalistów w tej dziedzinie, którzy mogą pochwalić się praktyką powyżej 8 lat, jest średnio 19%. Natomiast 27,2% to osoby z doświadczeniem w przedziale 1-3 lata – takich pozycjonerów jest najwięcej w branży. Niewielką praktykę, bo na poziomie 0-1 roku, ma 13% respondentów.

Jak wynika z raportu, im większe doświadczenie w pozycjonowaniu, tym większe prawdopodobieństwo na znalezienie pracy w zawodzie.
Wśród osób z 5-8 letnim doświadczeniem w SEO, 93% pracuje zawodowo w branży. Nieco mniej liczną grupę reprezentują osoby z doświadczeniem wynoszącym ponad 8 lat, wśród nich 89,5% pracuje, zajmując się SEO. 

Największe grono pozycjonerów (średnio 25%) deklaruje pracę nad 21-60 stronami internetowymi. Nieco mniej (19,8%) osób ma pod swoją opieką maksymalnie 5 stron. Natomiast osób zajmujących się ponad setką stron jest 16,3%. Działania w zakresie SEO dla 61-100 stron www przeprowadza zaledwie 7,4% osób i to oni stanowią najmniej liczną grupę.

Ilość podejmowanej pracy łączy się bezpośrednio z doświadczeniem. Osoby z niedużym doświadczeniem, najczęściej pod swoją opieką mają 1-5 stron (68%). Tylko 5% respondentów
z max. roczną praktyką bierze na siebie więcej niż 60 stron. Natomiast osoby z doświadczeniem powyżej 8 lat mają pod swoją opieką ponad 100 stron (niemal 32%). Nasuwa się więc tylko jeden wniosek: im większa praktyka w branży, tym możliwość prowadzenia działań SEO w znacznie szerszym zakresie.

Kim jest statystyczny polski pozycjoner?

Jak wynika z powyższej analizy, statystyczny polski pozycjoner to mężczyzna pochodzący
z województwa mazowieckiego. Ma 25-34 lata i wykształcenie wyższe w kierunku związanym
z IT lub marketingiem. Posiada 1-3-letnie doświadczenie w SEO i ma pod swoją opieką od 21 do 60 stron internetowych. Prowadzi własną działalność gospodarczą.

No votes yet.
Please wait...
prasa24h

Serwis prezentuje informacje wiadomości prasowe. Prezentowane informacje mogą zawierać treści sponsorowane, reklamowe. Zapraszamy do współpracy z naszym portalem prasowym.

0 Comments

No comments!

There are no comments yet, but you can be first to comment this article.

Leave reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *