InneMotoryzacjaOgrodnictwoPolecamyPolecane wiadomościRolnictwoŚwiat technologii

Opony rolnicze: radialne czy diagonalne?

Co roku w całej Europie sprzedaje się setki tysięcy opon rolniczych. Wiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że opony te muszą się znacznie różnić od modeli przeznaczonych do samochodów osobowych, ale mało kto w pełni zdaje sobie sprawę z ogromu rzeczonych różnic. Na czym polega ich odmienność?

Jak podkreśla firma agropomoc.pl, oponę rolniczą od opony do samochodu osobowego odróżnia przede wszystkim przeznaczenie. Opony do ciągników rolniczych powstają z myślą o pracy w niezwykle zróżnicowanym, trudnym terenie. W końcu traktor lub kombajn porusza się głównie po polach, łąkach i lasach, zaś zwykłe auto jeździ przeważnie po twardej, asfaltowej nawierzchni. Właściciele ciągników i innych maszyn rolniczych powinni unikać tej ostatniej, bo asfalt to prawdziwy zabójca dla opon rolniczych – od jazdy na nim ogumienie zużywa się znacznie szybciej. Trzeba również pamiętać o tym, że maszyny rolnicze często ciągną za sobą ciężkie przyczepy. Dlatego ich opony muszą być dostosowane do trudnych warunków eksploatacji, np. posiadać specjalne wzmocnienia, które nie tylko pozwolą spełnić maszynie wszystkie jej zadania, ale także zapewnią jej operatorowi należyte bezpieczeństwo.

Opony rolnicze: radialne czy diagonalne?

Na rynku funkcjonują obecnie dwa podstawowe typy opon rolniczych: radialne i diagonalne. Opony radialne różnią się od diagonalnych budową osnowy, która odpowiada za przenoszenie obciążeń i utrzymanie kształtu opony. Osnowa to rodzaj tkaniny z nici tekstylnych lub stalowych – w przypadku opon rolniczych są to przeważnie nici nylonowe. W oponach diagonalnych nici kordu ustawione są pod kątem ostrym (30–40°) w stosunku do drutówki wbudowanej w wewnętrzny brzeg opony. W oponach radialnych nici biegną natomiast prostopadle do kierunku obrotu opony i stanowią przedłużenie promienia felgi.

W Polsce większą popularnością nadal cieszą się opony diagonalne: dzięki większej liczbie kordów na bokach opon cechują się one lepszą odpornością na uszkodzenia mechaniczne, ciszej pracują, a poza tym w mniejszym stopniu niszczą uprawy. Wady? Przede wszystkim brak możliwości zmniejszenia ciśnienia ze względu na odkształcanie się środka opony – skutkuje to zmniejszeniem powierzchni styku opony z gruntem. Ponadto rozmaite badania wykazują, że stosowaniu opon diagonalnych towarzyszy większe zużycie paliwa.

Opony radialne mają zwykle tylko jedną warstwę osnowy, ale posiadają za to dodatkowe warstwy kordu ułożone równolegle do kierunku obrotu (tzw. opasanie). To wszystko sprawia, że opony te zapewniają lepsze parametry jezdne i większą przyczepność, wolniej się zużywają, a poza tym gwarantują mniejszy opór toczenia, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Jeżeli więc nie użytkujemy naszego ciągnika w warunkach niezwykle dużego narażenia na uszkodzenia mechaniczne opon (np. prace w lesie), to lepszym wyborem są właśnie opony radialne – co prawda więcej kosztują, ale ich zakup stosunkowo szybko powinien się nam zwrócić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *