Idealny pracownik, czyli kto?

Nawiązując do niedawno opublikowanego raportu Zielonej Linii, dotyczącego idealnego pracodawcy, postanowiliśmy zdefiniować idealnego… pracownika. Jaki powinien być? Jakimi cechami ma się odznaczać, jak zachowywać, czego unikać, aby znacząco zwiększyć swoją atrakcyjność w oczach pracodawcy?

Pomimo trudnej sytuacji na rynku pracy z drugiej strony barierki słychać narzekania pracodawców na wielki problem z rekrutacją pracowników. Brakuje im nie tylko specjalistów, lecz także – po prostu – uczciwych, lojalnych i rzetelnych pracowników. O kim mowa?

Cechy wzorowego pracownika

Pracownik idealny nie istnieje, co wynika z naturalnych predyspozycji człowieka. Pomimo tego, że każdy ma swoje wady i zalety, zawsze warto pracować nad sobą. O naszym zatrudnieniu decydują bowiem nie tylko kwalifikacje i doświadczenie, lecz także… predyspozycje osobowościowe.

Uczciwość

Jest cechą pożądaną u każdego lojalnego pracodawcy. To ważna cecha zarówno u sprzedawców, księgowych, pracowników biurowych, jak i we wszystkich pozostałych grupach zawodowych. Pracownik, który nie jest uczciwy, działa na szkodę pracodawcy, powoduje straty w firmie, nie tylko te finansowe, albowiem, co gorsza, może przyczyniać się też do pogorszenia opinii o danej firmie, a w efekcie – do utraty klientów na rzecz konkurencji. Warto też podkreślić, że trudno współpracuje się z osobami, którym nie ufamy. Spada wówczas jakość pracy, co może demotywować także innych pracowników, wpływając negatywnie na całe środowisko pracy. Pod pojęciem uczciwego pracownika należy rozumieć też pracownika, którego atrybutami są także rzetelność, punktualność, obowiązkowość, sumienność, lojalność… oraz wszystkie te cechy, które powodują, że pracodawca oraz współpracownicy mają do nas zaufanie, a klienci czują się pewnie. Wszystkie zadania w firmie są wówczas wykonywane na czas, a sama organizacja buduje swoją pozycję na rynku, umacnia ją.

Zdolności interpersonalne

Nawet najlepsze kwalifikacje czasem nie wystarczą. W pewnej firmie kierownik powierzył rekrutację swoim podwładnym, którzy za zadanie mieli przejrzeć dokumenty aplikacyjne, jakie napłynęły do firmy i przedstawić mu kandydatów, którzy ich zdaniem najlepiej pasowaliby do zespołu. Spośród wielu różnych dokumentów dwaj oddelegowani pracownicy wytypowali kandydata młodego, o niewielkim doświadczeniu (rezygnując z tych bardziej doświadczonych, lepiej przeszkolonych) głównie dlatego, że… jako hobby wpisał „piłkę nożną”. To wystarczyło. Dlaczego? Koledzy uznali, iż chłopak z pewnością jest towarzyski, wesoły, lubi sport tak jak oni, więc bez problemu znajdą z nim wspólny język, a wszelkie niezbędne umiejętności nabędzie już w trakcie pracy. Nie jest to bynajmniej przykład typowej rekrutacji, ale świadczy o tym, iż bardzo ważne są nasze cechy charakteru, zainteresowania, podejście do życia. Osoby kłótliwe, niemiłe, złośliwe znacznie szybciej tracą pracę od osób, które mają miłe usposobienie, ale niższe kwalifikacje.

Pasja

Bez niej trudno mówić o robieniu czegokolwiek. Warto pokazać pracodawcy, że nie lubimy tkwić w miejscu, że chcemy się rozwijać. Wykonywanie czegokolwiek w ten sam sposób od lat nie jest wskazane nigdzie, no może poza taśmą produkcyjną, ale nawet tam zachodzą pewne zmiany. Chęć do poszerzania kwalifikacji jest ceniona przez każdego pracodawcę, gdyż świadczy o wysokim stopniu samoświadomości i motywacji, co wpływa znacząco na funkcjonowanie samej firmy.

Cechy idealnego pracownika tak naprawdę niewiele różnią się od cech człowieka, który w swoim życiu kieruje się zasadami etyki, jest ambitny i empatyczny. Kwalifikacje są ważne, czasami nawet bardzo – w przypadku wyspecjalizowanych zawodów, jednak w obliczu wykonywania pracy, do której można kogoś przyuczyć, najważniejszy jest charakter pracownika.

Więcej praktycznych artykułów i najnowszych wiadomości z rynku pracy można znaleźć na: https://www.facebook.com/zielonalinia19524

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

prasa24h

Serwis prezentuje informacje wiadomości prasowe. Prezentowane informacje mogą zawierać treści sponsorowane, reklamowe. Zapraszamy do współpracy z naszym portalem prasowym.

0 Comments

No comments!

There are no comments yet, but you can be first to comment this article.

Leave reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

13 − 13 =

 
This site is protected by Comment SPAM Wiper.