Polityka - wiadomości

Innowacje rozwiązaniem dla Europy

  • Oczekiwania są wysokie, a innowacje mogą stać się kluczem do powrotu Europy na ścieżkę zrównoważonego wzrostu gospodarczego.
  • Skuteczne strategie innowacyjności dostarczyłyby wymiernych korzyści w wielu sferach życia obywateli UE, ogólnie poprawiając ich dobrobyt.

  • Oczekuje się zobowiązania Unii Europejskiej do pomocy przy promowaniu wartości innowacji wśród obywateli UE.

  • Niemcy, Szwecja i Finlandia postrzegane są jako kraje, którym lepiej udaje się tworzyć podstawy sprzyjające innowacji niż pozostałym państwom członkowskim.

Warszawa, 20 września 2012 r. — Firma GE opublikowała wczoraj wyniki drugiej edycji Barometru Innowacji UE, niezależnego badania z udziałem 260 liderów opinii z Brukseli, wzbogaconego wieloma wywiadami oraz analizą wycinków prasowych i oficjalnych raportów na temat innowacji w Unii Europejskiej. Badanie zaprezentowano na spotkaniu, w Parlamencie Europejskim w Brukseli, którego gospodarzem był Sean Kelly, Irlandczyk, członek Grupy Europejskiej Partii Ludowej oraz Komisji Rozwoju Regionalnego Parlamentu Europejskiego. Prezentując wyniki badania powiedział:

„Europa pozostaje w poważnym kryzysie. Chociaż wyraźnie musimy skoncentrować się na przywracaniu stabilności, nie możemy zapomnieć o przyszłym wzroście,ożywieniu gospodarczym i zwiększaniu konkurencyjności UE. Innowacje uznawane są przez Komisję Europejską za jedną z kluczowych platform wStrategii2020i moim zdaniem mogą być katalizatorem do wprowadzenia zrównoważonego wzrostu i zwiększania zatrudnienia. Nagły spadek we wcześniej wiodących sektorach wzmacnia potrzebę dywersyfikacji i poszukiwania alternatywnych źródeł dobrej koniunktury. Istnieje możliwość wzmocnienia podstaw przyszłego wzrostu gospodarczego poprzez zieloną energię, ekologiczne rolnictwo, ochronę środowiska, biotechnologię oraz równie ważną ochronę zdrowia. Innowacje będą sercem dla wszystkich tych sektorów. Musimy zaangażować się w budowę europejskiego eko-systemu, który ułatwi wdrażanie innowacji od pomysłu aż do ich upowszechnienia. Barometr Innowacji wyraźnie wskazuje na niektóre bariery, a także zmieniający się model innowacji.Współpraca identyfikowana jest jako kluczowy czynnik”.

Kelly dodał także, że „W debacie dotyczącej budżetu na kolejne lata chciałbym zachęcić instytucje unijne do zabezpieczenia 80 mld euro, które zostały przeznaczone na badania i innowacje w ramach programu Horyzont 2020”.

Komentując wyniki, Hendrik Bourgeois, Wiceprezes ds. europejskich w GE, zauważył, że „Globalizacja doprowadziła do zmian w porządku gospodarczym, które niosą ze sobą zarówno szanse jak i wyzwania dla UE. Jeżeli Europa ma konkurować i utrzymać swoją pozycję jako główna siła ekonomiczna, to musi stać się bardziej innowacyjna i odpowiadać na zmieniające się warunki rynkowe. Jesteśmy przekonani, że innowacje mogą być katalizatorem ożywienia gospodarczego w Europie, ale nie narodzą się w próżni. Musimy stworzyć środowisko, które wspiera, wspomaga i nagradza innowacje w jak najszerszym znaczeniu tego słowa, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. GE jest głęboko przekonane, że firmy i gospodarki inwestujące w innowacje dziś wyjdą z obecnych trudności gospodarczych z lepszymi perspektywami wzrostu.”

Wyniki badań ponownie dowodzą, że innowacja jest postrzegana jako główny motor przyszłej konkurencyjności Unii Europejskiej. Jednakże UE stoi przed istotnymi wyzwaniami, jakimi są ich komercjalizacja oraz wspieranie wzrostu i zatrudnienia.

Inwestycje w innowacje

Respondenci pokładają wysokie nadzieje w innowacji, wskazując, że może się ona stać głównym motorem, który pozwoli Europie wrócić na ścieżkę zrównoważonego rozwoju. Opinie te są prawdopodobnie związane z wpływem kryzysu gospodarczego i finansowego.

  • Barometr 2012 pokazuje, że respondenci są przekonani, że Unia Europejska coraz lepiej zarządza swoimi strategiami, środkami oraz budżetem na wspieranie badań i innowacji, pokazując 8-procentowy wzrost w porównaniu do edycji Barometru Innowacji 2010. 93% respondentów – 7% więcej w porównaniu do roku 2010 – uważa, że inwestycje w innowacje to jeden z najlepszych sposobów na stworzenie miejsc pracy w Europie. Ponadto korzyści z silnej strategii innowacyjności w dziedzinie energetyki i opieki zdrowotnej rosną – odnotowano 6% wzrost w przypadku opieki zdrowotnej.

  • Poza osiągnięciami gospodarczymi znaczna większość respondentów oczekuje, że skuteczne strategie innowacyjności dostarczyłyby wymiernych korzyści wielu sferom życia obywateli UE, ogólnie poprawiając ich dobrobyt, zwłaszcza w dziedzinie ochrony środowiska, zdrowia oraz jakości szkolnictwa i dostępu do wiedzy.
  • 64% uważa, że zwalczanie biurokracji dla firm starających się o fundusze unijne na innowacje powinno być w najbliższych latach kluczowym priorytetem w strategii innowacyjności UE. Niepokój respondentów budzi kwestia korzystania z funduszy; 92% jest zdania, że dostarczanie dodatkowych funduszy na badania i innowacje w ramach UE jest ważne dla wspierania innowacji.
  • Przeważającą opinią panującą wśród osób zainteresowanych innowacjami jest konieczność zmiany mentalności, umożliwiającej popularyzację innowacji w społeczeństwie europejskim. Kultura europejska jest postrzegana przez respondentów jako czynnik hamujący innowacje, wielokrotnie wskazujących na kulturę i szkolnictwo w rozmowach o sprawach wymagających interwencji w celu odblokowania potencjału innowacyjnego Europy. W tej dziedzinie oczekiwane jest jasne zaangażowanie ze strony UE w propagowanie wartości innowacji wśród studentów UE.

Niektóre kraje europejskie jak: Niemcy, Szwecja i Finlandia, postrzega się jako te, którym lepiej udaje się tworzyć podstawy sprzyjające innowacji niż pozostałym państwom członkowskim. Część tej pozytywnej oceny dokonanej przez osoby wpływowe z Brukseli można wyjaśnić chęcią i możliwością wprowadzenia innowacji na rynek, wyższymi wydatkami na działalność badawczo-rozwojową ze strony państwa oraz świata biznesu, a także dobrymi kontaktami pomiędzy środowiskiem akademickim i przemysłowym. Według respondentów Unia Europejska powinna czerpać inspiracje właśnie tam i promować je w swoich strategiach i decyzjach dotyczących innowacji.

Na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia innowacja stała się kluczowym priorytetem, wspieranym przez liczne strategie, programy finansowania oraz oceny. GE jest głęboko przekonane, że innowacja ma do odegrania kluczową rolę w strategii wzrostu UE.

DODATKOWE INFORMACJE

Ankieta w ramach drugiej edycji Barometru Innowacji została przeprowadzona w listopadzie i grudniu 2011 roku przez niezależną firmę badawczo-konsultingową StrategyOne.

Tak jak w przypadku pierwszej edycji, celem badania była analiza opinii na temat obecnego stanu strategii innowacyjności w Unii Europejskiej pod względem:

  • przydzielonych środków i budżetu

  • wpływu na gospodarkę UE i korzyści dla niej

  • wpływu na obywateli UE i korzyści dla nich

  • czynników hamujących innowacje

  • możliwych udoskonaleń we wspieraniu strategii innowacyjności

  • oceny wyników państw członkowskich UE w dziedzinie innowacji

O Strategy One

StrategyOne to oferująca pełen zakres usług firma konsultingowa, która zajmuje się przeprowadzaniem strategicznych badań i pomiarów. Firma powstała w 1999 r. w Nowym Jorku. Prowadzi biura w Londynie, Nowym Jorku, Paryżu, Brukseli, Waszyngtonie, Chicago, Krzemowej Dolinie, Abu Zabi i Atlancie.

StrategyOne często realizuje projekty o zasięgu globalnym. W Europie firma udostępnia przedsiębiorstwom i instytucjom badania opinii i uczestników rynku oraz testy marketingowe, a także pomiary dotyczące działań komunikacyjnych i inicjatyw sektora publicznego.

Firma GE

Firma GE (NYSE:GE) zajmuje się kwestiami o znaczeniu globalnym. Zatrudnia wybitnych fachowców
i stosuje zaawansowane technologie, aby zmierzyć się z najtrudniejszymi wyzwaniami w obszarze energii, infrastruktury medycznej i transportowej, technologii użytkowych oraz usług finansowych. GE buduje, zasila energią, wprawia w ruch i leczy świat. Przemienia marzenia w rzeczywistość. GE po prostu działa. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej pod adresem www.ge.com.

PR

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *