KomputeryPolecane wiadomościPraca

Praca w urzędzie – nowy obiekt pożądania

Już nie wielkie zachodnie korporacje, lecz polski urząd – to teraz najbardziej pożądany pracodawca, również w grupie absolwentów poszukujących swojej szansy na rozpoczęcie błyskotliwych karier.

O tempora, o mores! Jak to się stało, że urzędy stały się pracodawcą idealnym?

Badanie zrealizowane w tym roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Dziennika Gazety Prawnej wskazuje, że przy założeniu identycznego poziomu dochodów, Polacy najchętniej prowadziliby własną działalność gospodarczą (30%) lub zatrudnili się w administracji państwowej (24%). Pozostałe branże zostały daleko w tyle (przedsiębiorstwa państwowe wskazało ledwo 11% badanych, a przedsiębiorstwa prywatne 10%). Jednocześnie coraz powszechniejsza staje się świadomość, że samodzielna działalność gospodarcza to marzenie wprawdzie efektowne, ale w codziennej rzeczywistości rynkowej czasów kryzysu najczęściej okazuje się zwykłą mrzonką. Okazuje się, że to właśnie praca w administracji posiada szereg atutów nie do przebicia.

W artykule „Polak marzy o urzędzie” opublikowanym przez redakcję GazetaPraca.pl, jako największe plusy pracy w budżetówce zostały wyróżnione: stabilność, bezpieczeństwo pracy, stała i wypłacona na czas pensja oraz szereg innych przywilejów. Autorzy przytaczają przykład samorządów, gdzie obejmując po raz pierwszy stanowisko, należy odbyć tzw. służbę przygotowawczą. Umowa zawierana jest na sześć miesięcy, a służba przygotowawcza trwa trzy miesiące. Następnie zawierana jest umowa już na czas nieokreślony, co więcej, wiąże się ona z podwyżką. W urzędach tego typu wszelkie odbyte kursy, szkolenia, studia podyplomowe to szansa na dodatkowe pieniądze i awans. Pensję uatrakcyjniają również dodatki, na przykład dodatek zadaniowy, które z reguły potrafią oscylować w okolicach 40 proc. wynagrodzenia zasadniczego.

Do lamusa odeszło przekonanie o mniejszej atrakcyjności finansowej pracy w urzędach. Z raportu GUS o zarobkach Polaków z początku 2012 roku wynika, że sektor publiczny już teraz płaci lepiej niż prywatny. Pensje są przeciętnie wyższe o 13 proc., a jeśli bierze się pod uwagę stawkę za godzinę pracy to różnica ta sięga nawet 30 proc.! W dodatku tylko ten sektor odnotowuje stałe tempo wzrostu płac. W ciągu ostatnich czterech lat wynagrodzenia samorządowców wzrosły o 11-18 proc.

Jak wyróżnić się w tłumie i zdobyć pracę marzeń?

Czy zmiana liderów wśród najbardziej pożądanych pracodawców wpłynęła też na zmianę oczekiwań w stosunku do kandydatów na pracowników? Czym trzeba się wykazać, żeby mieć szanse na zdobycie upragnionej posady w administracji? O oczekiwanych przez pracodawców w sektorze publicznym kompetencjach opowiada Adam Zych, koordynator ds. rekrutacji organizowanych przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu i firmę QNT studiów podyplomowych „Budżetowanie zadaniowe i rachunkowość sektora finansów publicznych”:  Możemy wyróżnić trzy podstawowe grupy cech i umiejętności, jakimi powinien charakteryzować się kandydat, tak aby wyróżnić się na tle konkurentów o podobnym poziomie doświadczenia i wykształcenia. Idealny aplikant powinien wykazywać się samodzielnością i aktywnością w zakresie zdobywania nowych kompetencji. Ale standardowa wiedza ekonomiczna czy znajomość języków obcych już nie wystarcza. Pracodawcy w sektorze publicznym doceniają obecnie znajomość najnowszych standardów Nowego Zarządzania Publicznego. Ich wdrożenie jest obecnie jednym z głównych wyzwań dla wszystkich szczebli administracji publicznej. Kandydaci oczekujący, że „zostaną nauczeni tego później” znajdują się na straconych pozycjach już na starcie. Przyszli pracownicy administracji powinni wyróżniać się także znajomością specjalistycznych rozwiązań informatycznych, przeznaczonych ściśle do obsługi instytucji publicznych.

Rozpoczęty proces przemian w sektorze publicznym, który wprowadził dawno nie odnotowywany dynamizm w tych, niegdyś skostniałych, strukturach to czynnik sprzyjający marzeniom o błyskotliwych karierach w administracji. Na szczęście jest coraz więcej okazji i możliwości, aby przestać jedynie marzyć. Nowe wyzwania stawiane przed instytucjami publicznymi wymagają pozyskania właściwie przygotowanych specjalistów. Wystarczy sięgnąć po odpowiednie kwalifikacje, a następnie wysłać swoją aplikację i można zdobyć wymarzoną posadę czyli… zostać urzędnikiem.

Akademia QNT (www.qnt.pl/akademia-qnt) została uruchomiona w Zabrzu przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu oraz firmę QNT Systemy Informatyczne. Akademia QNT jest organizatorem studiów podyplomowych „Budżetowanie Zadaniowe i Rachunkowość Sektora Finansów Publicznych”, kierowanych do osób pragnących rozwijać swoją karierę w nowoczesnej administracji publicznej.

 PR

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *