BiznesGospodarkaWiadomości budowlane

IKEA ogłasza wyniki za rok finansowy 2011

Warszawa, 20 stycznia 2012 r. – dzisiaj IKEA ogłosiła swoje wyniki za rok finansowy 2011 (trwający od 1 września 2010 roku do 31 sierpnia 2011 roku) i jednocześnie dokonała oficjalnego zakończenia obchodów 50-lecia swojej współpracy z Polską.

Przychody ze sprzedaży w Polsce wyniosły ponad 1,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o 6,9% w porównaniu do poprzedniego roku finansowego. Przychody ze sprzedaży IKEA na świecie, uwzględniające wyniki osiągnięte w nowo otwartych sklepach, wyniosły 24,7 miliarda euro, co oznacza wzrost również o 6,9%, natomiast zysk netto wzrósł o 10,3% i wyniósł 2,97 miliarda euro. Polska znalazła się na trzecim miejscu, po Rosji i Chinach, pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży produktów IKEA na świecie. W roku finansowym 2011 polskie sklepy IKEA odwiedziło ponad 18 milionów osób.

Przy okazji ogłoszenia wyników finansowych, IKEA dokonała podsumowania swoich ubiegłorocznych inwestycji na świecie i w Polsce, a także przedstawiła plany inwestycyjne na kolejny rok. Firma otworzyła na świecie siedem nowych sklepów, co daje łączną liczbę 287 i zatrudniła 4 000 nowych pracowników. Inwestycje w istniejące i nowe sklepy wyniosły 1,4 miliarda euro, natomiast w panele słoneczne i instalacje związane z energią odnawialną w nowo wybudowanych sklepach – 40 milionów euro. 300 milionów euro firma zainwestowała w rozwój swojej grupy przemysłowej. W roku finansowym 2012 IKEA planuje przeznaczyć kolejne 3 miliardy euro na rozwój fabryk, sklepów i centrów handlowych, a także farm wiatrowych i infrastruktury do produkcji energii słonecznej.

Wśród kluczowych inwestycji w Polsce realizowanych w ostatnim czasie możemy wymienić zakończenie rozbudowy sklepu w Krakowie, dzięki czemu jego powierzchnia całkowita zwiększyła się z 11 900 m2 do 27 500 m2, oraz otwarcie w Poznaniu biura Business Service Center, które obecnie obsługuje polskie oraz wybrane europejskie spółki z Grupy IKEA w zakresie usług księgowych i personalnych. W 2011 roku zakończona została także budowa fabryki ultra cienkich płyt HDF firmy Swedspan, należącej do Grupy IKEA, w miejscowości Koszki, w gminie Orla, w województwie podlaskim.

W minionym roku finansowym IKEA zainwestowała również 60 milionów złotych w obniżenie cen swoich produktów i planuje kontynuować inwestycje w tym obszarze, aby umożliwiać funkcjonalne i przytulne urządzanie mieszkań osobom o przeciętnych domowych budżetach. IKEA na świecie prowadzi politykę obniżania cen dla klientów średnio o 2-3% rocznie. W roku finansowym 2011, pomimo wzrostu cen wielu surowców, firma obniżyła ceny dla swoich klientów o 2,6%, przy jednoczesnej poprawie jakości produktów.

W roku finansowym 2012 (trwającym od 1 września 2011 roku do 31 sierpnia 2012 roku) IKEA kontynuuje rozwój biznesu i inwestycje w Polsce. W środę, 18 stycznia 2012 roku, otwarty został magazyn zewnętrzny na warszawskim Targówku. W dalszych planach jest rozpoczęcie budowy większego sklepu IKEA w nowej lokalizacji na terenie Centrum Handlowego Bielany we Wrocławiu. Powierzchnia sklepu w stosunku do obecnej wzrośnie ponad dwukrotnie i wyniesie docelowo około 38 000 m2. IKEA nabyła również działkę pod przyszłe inwestycje w Opolu, znajdującą się naprzeciwko centrum handlowego Turawa Park.

Rozpocznie się także rozbudowa samego Centrum Handlowego Bielany, która realizowana będzie przez spółkę Inter IKEA Centre Polska. Powierzchnia całkowita centrum zwiększy się do 60 000 m2, dzięki czemu pomieści ono kolejne 120 nowych sklepów. Pierwsze prace prowadzone w 2012 roku będą związane z modernizacją wewnętrznych dróg dojazdowych w związku ze zmianą lokalizacji i budową nowego sklepu IKEA.

W grudniu 2011 roku zakończona została rozbudowa Regionalnego Centrum Dystrybucyjnego IKEA w Jarostach, w ramach której powstał m.in. nowy, w pełni zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania, SILO. Dzięki temu Centrum może w jeszcze większym zakresie i w bardziej efektywny sposób obsługiwać sklepy IKEA aż w sześciu krajach Europy.

Stałe dążenie IKEA do zmniejszenia wpływu na środowisko naturalne zaowocowało w ostatnim czasie m.in. dużą inwestycją w Polsce w odnawialne źródła energii. We wrześniu 2011 roku firma kupiła od grupy Martifer dwie działające farmy wiatrowe w okolicach miejscowości Bukowsko i Łęki, w województwie podkarpackim za kwotę blisko 214 milionów złotych. IKEA zobowiązała się też do zakupu trzeciej farmy wiatrowej, która powstanie w Rymanowie i planuje kolejne inwestycje w pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych.

Rozpoczęcie następnych 50 lat współpracy IKEA z Polską

Ogłaszając wyniki za rok finansowy 2011, IKEA dokonała również podsumowania obchodów 50-lecia swojej współpracy z Polską. Wśród najważniejszych prezentów, jakie firma podarowała Polakom, były rezygnacja z podniesienia cen całego asortymentu oferowanego przez IKEA pomimo zmiany wysokości podatku VAT z 22% do 23% oraz wysyłka do aż 9 milionów gospodarstw domowych broszury wraz z kuponem rabatowym o wartości 20 zł do realizacji w sklepach IKEA. Kupony, które zostały wykorzystane przez Polaków i wróciły do IKEA, zostaną spożytkowane do produkcji papieru pakowego dla klientów w sklepach IKEA. Firma przekazała również 8 milionów złotych na budowę nowej szkoły podstawowej w Jarostach.

Na rozpoczęcie nowego 50-lecia IKEA przygotowała specjalną ofertę w swoich restauracjach. Od jutra, 21 stycznia, przez kolejne 50 dni, czyli do 11 marca 2012 roku, klienci będą mogli kupić szwedzkie klopsiki w promocyjnej cenie 5 złotych za 10 sztuk.

„Kończąc niezwykle istotny dla nas wszystkich okres obchodów 50-lecia wzajemnej współpracy, w imieniu IKEA chciałbym jeszcze raz bardzo podziękować Polsce i Polakom za minione pół wieku i jednocześnie zainaugurować wejście w kolejne 50 lat. 18 milionów odwiedzających, których mogliśmy przyjąć w naszych sklepach, oraz nasze dobre wyniki sprzedażowe za rok finansowy 2011, potwierdzają, że IKEA w Polsce cieszy się nie tylko coraz większą popularnością, ale również zaufaniem klientów. W nowym 50-leciu będziemy więc nadal pracować nad nowymi rozwiązaniami, dzięki którym nasze produkty będą nie tylko dostępne dla jeszcze szerszego grona Polaków, ale również będą w jeszcze większym stopniu zaspokajać ich codzienne potrzeby. Planujemy także nowe inwestycje w rozwój naszych sklepów oraz centrów i parków handlowych. Wszystko to sprawi, że zakupy w IKEA staną się jeszcze łatwiejsze.” – powiedział Walter Kadnar, dyrektor sieci sklepów IKEA w Polsce.

Według ostatnio przeprowadzanych przez GUS badań budżetów gospodarstw domowych, meble oraz artykuły wyposażenia wnętrz stanowią około 5% wydatków Polaków. Przewiduje się, że wydatki na tego typu produkty będą w najbliższej przyszłości rosły. Zmianie ulega również podejście Polaków do wyposażenia wnętrz. Coraz większą wagę przywiązują oni do takich aspektów jak funkcjonalność, ekologia czy estetyka. IKEA wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, oferując dobrej jakości produkty łączące wszystkie te atuty, a dodatkowo w możliwie najniższych cenach. Firma oferuje nie tylko rozwiązania dla rodzin z dziećmi w różnym wieku, ale także dla ludzi znajdujących się na innych etapach życia.

„Tworząc nowe rozwiązania dla poprawy warunków codziennego życia w domu, bierzemy pod uwagę przede wszystkim potrzeby osób, które urządzają swoje mieszkania. Również w Polsce wiele nauczyliśmy się od naszych klientów. Nasz najnowszy katalog IKEA 2012 poświęciliśmy sprytnym rozwiązaniom dla małych powierzchni, dzięki którym mieszkanie może stać się nie tylko bardziej przestronne i uporządkowane, ale także przytulne. Rozumiejąc główną troskę gospodarstw domowych, jaką są stale rosnące koszty utrzymania, proponujemy rozwiązania umożliwiające życie w sposób bardziej ekologiczny, a jednocześnie bardziej oszczędny. W naszej ofercie znajduje się wiele produktów pozwalających na oszczędzanie energii i wody oraz ułatwiających segregowanie odpadów” – dodał Walter Kadnar.
________________________________________

Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony z pierwszych liter imienia, nazwiska oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi założyciel firmy (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).

IKEA w Polsce posiada obecnie osiem sklepów, które w roku finansowym 2011 odwiedziło ponad 18 milionów osób. Ponadto, poprzez Inter IKEA Centre Group Polska, firma zbudowała i zarządza siedmioma parkami oraz centrami handlowymi. W Jarostach koło Piotrkowa Trybunalskiego zlokalizowane jest Regionalne Centrum Dystrybucyjne, które obsługuje sklepy IKEA w Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech. Biuro Zakupów współpracuje z producentami mebli i artykułów wyposażenia wnętrz w regionie Europy Centralnej, dostarczając meble i artykuły wyposażenia wnętrz do sieci IKEA na całym świecie.

www.otwarty.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *