Drukowanie gazet krok po kroku?

Liczba wydawanych tytułów na polskim rynku prasowym może przyprawić dzisiaj o zawrót głowy. Pomimo trudnej sytuacji, w której społeczeństwo coraz częściej rezygnuje z czytania wydań papierowych na rzecz portali internetowych, rokrocznie w kioskach pojawiają się nowe wydawnictwa. Z drugiej strony taka sama ich liczba znika w wyniku braku zarobku – najlepszą sytuację mają jak zwykle koncerny wydawnicze skupiające największe tytuły w kraju. Zapewne one także miałyby problem z utrzymaniem się na rynku, gdyby nie ogromna liczba innych wydawanych tytułów gazet i magazynów. Mimo to własna gazeta to wciąż marzenie wielu dziennikarzy i wydawców, a także częsty pomysł na biznes – mając takie plany warto przygotować dobry plan i poznać tajniki drukowania krok po kroku. Dzięki temu będziemy w stanie przygotować projekt oraz wybrać dobrą drukarnię, która go zrealizuje.

Własny tytuł to cały szereg kosztów. Należy opłacić redaktorów, specjalistów od marketingu, konieczny będzie także grafik, który „złoży” gazetę według wszystkich zasad DTP – tłumaczy specjalista z Drukarni Kolumb.

144196848179308500DTP, z ang. desktop publishing to wszelkiego rodzaju czynności związane z przygotowaniem na komputerze materiałów, przed ich oddaniem do powielenia poligraficznego. Cały proces rozpoczyna się już w momencie wybierania tekstów i zdjęć, które następnie należy złożyć w odpowiednią całość – znaczne ułatwienie zadania zapewnia korzystanie ze specjalistycznego programu, w tym przypadku najlepsza będzie inwestycja w InDesign ze stajni Adobe, przeznaczony typowo dla prac DTP. Tworząc nowy dokument w pierwszej kolejności należy określić marginesy, spady i format strony. W przypadku gazety należy zaznaczyć opcję „strony widzące”, a ponadto określić liczbę łamów na jednej stronie. Podstawą przed projektowaniem powinno być stworzenie makiety, w której każda strona zostanie zapełniona tekstami i zdjęciami, które chcemy na niej umieścić – wszystkie teksty akapitowe instalujemy w InDesignie, elementy grafiki wektorowej musimy przygotować w Illustratorze (grafika wektorowa to taka, która nie zmieni swojej jakości np. nie pojawią się piksele w trakcie powiększania). Zawsze należy ustawić przestrzeń kolorystyczną na CMYK. Warto także pamiętać, że tworząc lub przerabiając obrazy w Illustratorze lub Photoshopie należy zapomnieć o wymiarach w pikselach. Przy druku, jednostkę miary trzeba zmienić na milimetry. To naturalnie podstawowe, ogólnie przedstawione czynności, które musimy wykonać we własnym zakresie, jeżeli chcemy aby wygląd gazety był zgodny z naszą wizją. Warto mieć o nich pojęcie, żeby móc lepiej przedstawić redakcyjnemu grafikowi swoje pomysły.

Dopiero po tym gotowy projekt wydania możemy przesłać do drukarni. Pierwszy raz jest kluczowy, dlatego warto wybrać firmę, która doradzi w kwestii formatu, wyboru papieru itd. Wybieramy okładkę i liczbę stron, papier okładki i papier, na którym wydrukujemy środek. Decydujemy, czy okładka lub niektóre strony wewnątrz gazety mają zostać uszlachetnione (np. strony z reklamą), rodzaj oprawy, a przede wszystkim nakład. Obsługa w dobrej drukarni powinna bez problemu pomóc nam w podjęciu decyzji najlepszych dla naszego wydawnictwa (gazeta codzienna z reguły prezentuje się inaczej niż magazyn) i zapewnić o szybkiej realizacji i atrakcyjnej cenie w przypadku dłuższej współpracy.

Druk gazet najczęściej ma miejsce metodą offsetu. Dzisiaj znamy wiele jego rodzajów: arkuszowy, rolowy, wodny i bezwodny. Generalnie jest to odmiana druku płaskiego, gdzie obraz jest przenoszony na papier za pomocą cylindra pośredniego – tłumaczy specjalista z drukarni Kolumb. – Drukowanie odbywa się za pomocą zestawu czterech podstawowych farb drukarskich, czyli CMYK (z angielskiego cyan, magenta, yellow oraz key colour, czyli czarny). Z tego względu kluczową kwestią jest realizacja projektu w przestrzeni barw CMYK już w momencie projektowania. Kolory są kolejno nakładane na drukowane przestrzenie, w takim natężeniu, aby w ostateczności uzyskać wszystkie możliwe barwy.

prasa24h

Serwis prezentuje informacje wiadomości prasowe. Zapraszamy do współpracy z naszym portalem prasowym.

0 Comments

No comments!

There are no comments yet, but you can be first to comment this article.

Leave reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 
This site is protected by Comment SPAM Wiper.