Motoryzacja

Łamiesz przepisy? Zapomnij o ubezpieczeniu!

Niezapięte pasy, przekroczona prędkość, rozmowa przez telefon podczas jazdy – łatwo w ten sposób złamać przepisy drogowe. To z pozoru drobne przewinienia i grozi za nie kilka punktów karnych oraz mandat. Ale ich skutki mogą być dużo poważniejsze, gdy spowodujemy kolizję lub wypadek. Wtedy możemy mieć nawet nie lada problem z ubezpieczycielem.  

Wielu kierowców uważa, że zakup polisy OC czy AC zwalnia ich zupełnie z odpowiedzialności za szkodę. Tymczasem towarzystwa ubezpieczeniowe mają pełne prawo do odmowy lub zmniejszenia świadczenia, jeżeli do kolizji doszło wskutek złamania przepisów.

Prowadzisz – nie pij!

Trzeźwość za kierownicą to podstawa. Kierowca, który prowadzi pojazd pod wpływem alkoholu nie jest chroniony zarówno z OC (wprawdzie z polisy OC zostanie wypłacone odszkodowanie, ale sprawca zdarzenia zostanie zobligowany do zwrotu całej kwoty), jak i AC.

Zmniejszenie odszkodowania AC – adekwatnie do winy

Aby ubezpieczyciel mógł odmówić naprawy pojazdu w ramach AC z powodu złamania przepisów drogowych, wykroczenie musi mieć bezpośredni wpływ na zdarzenie. Towarzystwa ubezpieczeniowe stosują również zmniejszenie świadczeń z autocasco lub wprowadzenie udziału własnego – w zależności od przyczynienia się do szkody lub zwiększenia jej rozmiaru.

Poznaj – Ubezpieczenie samochodu – jak wybrać najlepszą polisę?

W zapisach OWU (ogólnych warunków ubezpieczenia) zakładów ubezpieczeń mogą pojawić się różne zapisy na ten temat. Do najczęstszych przyczyn zmiany wysokości świadczenia z AC należy:

  • przekroczenie prędkości,
  • zignorowanie znaku stop, zakazu lub nakazu wjazdu,
  • prowadzenie rozmowy podczas jazdy bez zestawu głośnomówiącego,
  • wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle,
  • wymuszenie pierwszeństwa.

Wyścigi i jazdy demonstracyjne – autocasco nie pomoże

Wyłączenie odpowiedzialności za szkodę, która jest skutkiem udziału w wyścigach o charakterze niezorganizowanym, konkursach, rajdach i treningach to standardowy zapis OWU autocasco (ich treść zależy od ustaleń każdego towarzystwa). Podobne ograniczenia ochrony wprowadza się przy szkodach powstałych podczas jazd próbnych i demonstracyjnych.

Zapinanie pasów zawsze obowiązkowe

Wprawdzie niezapięte pasy w większości przypadków nie stanowią podstaw do odmowy odszkodowania w ramach AC (chyba, że wpłynęło to na zwiększenie rozmiarów szkody), ale na pewno mogą zdecydować o wysokości świadczenia z dobrowolnej polisy NNW. Przypomnijmy – ochronę ubezpieczeniową na wypadek nieszczęśliwego wypadku możemy dokupić nabywając najtańsze ubezpieczenie OC lub autocasco.

Jeżeli w wyniku wypadku kierowca czy pasażer samochodu zostanie trwałym inwalidą, a zakład ubezpieczeń uzna, że brak zapiętych pasów wpłynął na rozmiar doznanego uszczerbku na zdrowiu, odszkodowanie lub nawet comiesięczna renta mogą zostać pomniejszone. Jak bardzo? To zależy od zapisów umowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *