Karmisz piersią? Dobra dieta to podstawa. Sprawdź, o jakie składniki w swoim jadłospisie powinnaś zadbać, a które warto wyeliminować

Dla wielu kobiet karmienie piersią oznacza okres wyrzeczeń. Warto jednak mieć świadomość, że – choć faktycznie istotną rolę odgrywa zdrowe odżywianie – matka karmiąca nie musi stosować żadnych specjalnych ograniczeń. Racjonalne podejście do żywienia w okresie laktacji to podstawa.

Odżywianie kobiet, które zdecydowały się na karmienie piersią, wywołuje wiele kontrowersji i budzi mnóstwo emocji. Wokół diety matek karmiących narosło bowiem mnóstwo mitów i w efekcie wiele kobiet rezygnuje ze spożywania wartościowych produktów. To błąd.

Zdrowo i różnorodnie

Karmienie piersią wcale nie musi wiązać się z wyrzeczeniami dietetycznymi. Najważniejsze jest, by odżywiać się zdrowo i lekkostrawnie, zaś jadłospis należy komponować w oparciu o różnorodne produkty spożywcze. Warto przy tym uwzględnić swoje dietetyczne upodobania – jedzenie ma bowiem sprawiać przyjemność, a nie być źródłem stresu. Warto jednak pamiętać o tym, by przez kilka pierwszych miesięcy życia dziecka ograniczyć spożywanie dań silnie wzdymających (na bazie fasoli, grochu, kapusty) oraz ciężkostrawnych.

Jedzenie dla dwojga, a nie za dwoje

Podobnie jak w okresie ciąży, tak i w czasie karmienia piersią należy pamiętać o zwiększeniu zapotrzebowania na energię oraz składniki pokarmowe. Wystarczy jednak tylko jeden dodatkowy posiłek, by zaspokoić energetyczne potrzeby organizmu.

Komponując jadłospis w okresie karmienia należy zwrócić uwagę na optymalne rozłożenie ilości konkretnych składników odżywczych:

  • 12-14% białka – w tym 60% białka zwierzęcego oraz 40% białka roślinnego;
  • 55-60% węglowodanów – w tym nie więcej niż 10% sacharozy;
  • 30% tłuszczów – w tym nie więcej niż 10% nasyconych kwasów tłuszczowych.

Niezbędne witaminy

Chociaż w okresie ciąży organizm zgromadził niezbędne składniki pokarmowe, które są wykorzystywane w okresie karmienia piersią, należy też zadbać o odpowiednią podaż najważniejszych witamin i minerałów. Jako że zgromadzone zapasy kiedyś się skończą, należy regularnie uzupełniać poziom: wapnia, magnezu, cynku, jodu, selenu, fosforu, witaminy A, witaminy D, witaminy E.

child-821214_1920

Należy wyeliminować niezdrowe produkty

Kobiety karmiące powinny wyeliminować z codziennego menu wszystkie niezdrowe produkty spożywcze. Na cenzurowanym są przede wszystkim produkty o dużej zawartości tłuszczu, produkty wysoko przetworzone, produkty zawierające konserwanty chemiczne i barwniki.

Dieta eliminacyjna to ostateczność

Fakt, że karmisz piersią, wcale nie musi oznaczać włączenia diety eliminacyjnej. Zdaniem naukowców to ostateczność – jej stosowanie dotyczy wyłącznie przypadków potwierdzonej alergii pokarmowej u dziecka. Istotą diety eliminacyjnej jest czasowe lub stałe wykluczenie produktów wywołujących reakcję alergiczną, dzięki czemu można zauważyć zmniejszenie uciążliwych objawów uczulenia.

Jeżeli nie istnieją żadne przesłanki, nie wykluczaj z codziennego jadłospisu mleka oraz przetworów mlecznych „dla zasady”. W ten sposób pozbawiasz się wielu cennych składników, takich jak wapń oraz proteiny.

 

 

No votes yet.
Please wait...
prasa24h

Serwis prezentuje informacje wiadomości prasowe. Prezentowane informacje mogą zawierać treści sponsorowane, reklamowe. Zapraszamy do współpracy z naszym portalem prasowym.

0 Comments

No comments!

There are no comments yet, but you can be first to comment this article.

Leave reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *