BiznesFinanse i ekonomiaInnePolecamyPolecane wiadomościSpołeczeństwo

Jak przeprowadzić analizę rynku?

Analiza rynku to, mówiąc najprościej, sprawdzenie, czy biznes nam się opłaca. To element, który powinien poprzedzać każdą decyzję biznesową, oczywiście – tę poważną. Nie znając rynku, nie należy wprowadzać nowego produktu, zmieniać strategii marketingowej czy chociażby zakładać własnego biznesu.

Zanim zaczniesz

Analiza rynku, jak mówią fachowcy z paulat.pl, składa się z kilku składników, m.in. oceny wielkości rynku, opłacalności, szacowanych kosztów, sposobów sprzedaży dóbr/usług, aktualnych skłonności konsumentów. Dzięki profesjonalnej analizie rynku, spojrzymy na swoją firmę oczami klienta, poznamy go bliżej i lepiej, a tym samym odkryjemy jego prawdziwe potrzeby. Bardzo ważna jest także aktualna wiedza o narzędziach i metodach stosowanych przez naszą konkurencję, dzięki temu wybierzemy innowacyjne, a przede wszystkim – odpowiednie metody i dobierzemy platformę sprzedaży.

Analiza rynku – jak ją przeprowadzić?

Przede wszystkim – określ swój rynek docelowy, czyli grupę osób, która będzie Twoim targetem. Zastanów się, jaka grupa będzie najbardziej zainteresowana Twoim produktem czy usługą i zareklamuj się w niej, a w konsekwencji sprzedaj swój produkt. Odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań, które ułatwią Ci podjęcie decyzji: kto kupi Twój produkt ze względu na cenę? Jaki jest przedział wiekowy docelowej grupy klientów? Czy produkt/usługa jest podzielony dla kobiet, mężczyzn czy obu płci? Czy potencjalni klienci są samotni, żonaci, czy mają dzieci, a może są bezdzietni? Czy jest to ekskluzywny produkt czy może raczej ogólnodostępny? A może jest sezonowy lub przypisany do konkretnej aktywności? Im więcej szczegółów poznasz, tym łatwiej będzie Ci określić konkretną grupę docelową zainteresowaną Twoimi usługami czy produktami, a to już połowa sukcesu.

Kolejnym krokiem jest zastanowienie się nad tym, jak dotrzeć do wybranej przez nas grupy. Najlepiej w tym celu przeprowadzić badania – ilościowe bądź jakościowe. Jakościowe, np. wywiady indywidualne, wywiady grupowe to dobry sposób, jeśli chcemy poznać dokładnie potrzeby klienta czy jego odczucia związane z produktem/usługą. Są one jednak dużo bardziej czasochłonne niż badania ilościowe, a ich wyników nie można ze sobą porównać. Ankiety, które są jedną z ilościowych metod badawczych dają solidne wyniki statystyczne, na których możemy oprzeć plany finansowe. Pozwalają one zaoszczędzić czas, gdy możemy je przeprowadzić telefonicznie, mailowo czy online. Grupę należy wybrać losowo i zebrać sporą dawkę wyników, które będą reprezentatywne. Oczywiście, chcąc mieć jak najlepsze wyniki, należy połączyć obydwie te metody.

Przeprowadzanie analizy rynku samodzielnie może sprawić, że po drodze popełnimy kilka, nawet mniej istotnych błędów, które zaważą na całych naszych badaniach. Warto więc powierzyć to zadanie specjalistom, w końcu to inwestycja w nasz biznes.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *